Kom i gang med treningen!

SATS MAG: Det kan føles tungt å komme i gang med trening igjen etter sommeren. Men enten du er nybegynner eller vant til å trene finnes det knep som fungerer.

Snart er høsten her og sommerferien er en saga blott. Hverdagsrutinene skal på plass og det samme gjelder treningen. Enten du er nybegynner  eller mer rutinert kan oppstarten etter ferien føles slitsom. Da gjelder det å finne motivasjonen. Pernilla Magnusson, som er personlig trener på SATS, gir deg som vil begynne å trene råd om hvordan du kommer i gang.

– Den beste treningen er den som blir noe av, uansett lengden. Ti minutter med øvelser hjemme og kroppen som egenvekt gir resultater. Du trenger ikke å trene i flere timer, sier hun. Når høstmørket setter inn ser sofaen ekstra innbydende ut og du utsetter gjerne treningsstarten til i morgen, eller neste dag eller neste.

– Skap rutiner, råder Pernilla. Gjør treningen til en naturlig del av livet. Legg inn hverdagsmosjon, gå i trapper, gå eller sykle til jobben, gjør hagearbeid. Sett opp mål med treningen – mål som er tilpasset dine behov.

– Tenk over hvorfor du vil trene. Er det til en konkurranse, for å gå ned i vekt eller for å få bedre kondisjon og bli sterkere?

Var ærlig med målsettingen. Risikoen for at du gir opp er større hvis ambisjonsnivået er for høyt. Vær heller realistisk og tilpass målet til deg selv og den tiden du har tilgjengelig.
– Hverdagsmosjon er alfa og omega. For mange holder det lenge. Legg til ti minutter med for eksempel situps og armhevinger så vil du merke forskjell. Ikke sammenlign deg selv med de som trener fire ganger i uken hvis målet er å komme i gang.

Det er lett å tro at treningen kommer til å okkupere all fritiden din, men slik er det ikke. Den trenger ikke ta mer enn en time per gang.

Det kreves derimot fokus og selvdisiplin i begynnelsen før treningen blir en naturlig del av livet ditt.  Og ja, du kommer til å bli støl, men se på det som en belønning og noe positivt i stedet for noe negativt.

Når du har blitt litt mer varm i trøya vil du tørre å avvike fra treningsskjemaet, men ikke la det bli en vane.  Det kan fort bli et langt treningsopphold hvis du gir deg selv lov til å sluntre unna.

– Hvis det skorter på motivasjon få hjelp av en av våre personlige trenere. De kan hjelpe deg med å finne et bra treningsprogram tilpasset dine mål og tid og etter hva slags trening du liker. Har du det morsomt, er sjansen større for at du fortsetter, sier Pernilla Magnusson.

Noen ganger er det lettere hvis man har en treningspartner. Prøv å få med deg kollegaer på trening, eller arranger en konkurranse på jobben. ´

– Utfordre vennen dine, og prøv ut nye timer hos oss. Prioriter treningen, da når du også målene dine, sier Pernilla Magnusson.

TEKST: Helena Lundberg, Inger Sundelin
FOTO: Unn Tiba

Lær mer om Helse

Å sove er et av våre mest grunnleggende behov, og noe som vi gjør regelmessig hele livet

Sov deg smart og sterk

SATS MAG: God søvn gir kroppen en sjanse til gjenopphenting og oppbygging.

Livsstilen avgjør hvor lenge du lever

SATS DAILY: Det er ikke genene som bestemmer hvor lenge du lever.

Sov deg smart og sterk

SATS MAG: God søvn gir kroppen en sjanse til gjenopphenting og oppbygging.

SATS møter: Ståle Sandbech

Ståle Sandbech vant OL-sølv i slopestyle på snowboard i Sotsji-OL, og er ansett for å være en av verdens aller beste snowboardkjørere i en alder av 20. Han deltok i sitt første OL i Vancouver som 16-åring.

Ferskpressede herligheter

Her har vi samlet noen gode oppskrifter på oppfriskende drikker som passer bra etter treningen, som frokost, eller når du trenger et vitaminkick.