Sant eller usant: Bedre hukommelse av trening?

SATS MAG: Er det sant att man får bedre hukommelse av trening? SATS utreder begrepene.

– Det er sant hvis man med trening mener kondisjonstrening, sier Carl Johan Olsson, forskningsassistent ved Institusjonen for idrettsmedisin ved Umeå Universitet. Derimot har man ikke sett samme sammmenheng ved styrketrening.

Kondisjonstrening gir best effekt på hukommelsen for de som har en middelmådig kondisjon eller er dårlig trent. Gledende er det at det ikke kreves spesiell hard trening for at hukommelsen skal forbedres. I de studiene som er utført handler det om en times gåtur i rask takt tre ganger i uken.

Forskerne har kunnet konstatere sammenhengen mellom trening og hukommelse ved å studere hippocampus, området i hjernen som er viktig for det episodiske minnet. Studiene viser at området øker i volum av trening. Det er et tegn på at hukommelseskapasiteten forbedres.

Hippocampus minsker i størrelse i takt med alderen. Men de studiene som er utført på eldre mennesker viser at tilbakegangen ikke bare bremses, men at området begynner å vokse igjen med trening.

En ny studie fra Gøteborg viser at også yngres hukommelse blir bedre av kondisjonstrening. Forskerne har gått ut ifra resultatet hos en gruppe menn født mellom 1950–1976. Studien viste at de som begynte å trene fikk bedre hukommelse sammenlignet med de som ikke gjorde det.

Tekst: Inger Sundelin

Lær mer om Helse

Konklusjonen er altså at effekten av trening er veldig god også i høy alder.

Løpetrening forlenger og forbedrer livet

SATS DAILY: Eldre som løper lever lengre og mestrer hverdagen bedre. Det viser en amerikansk studie, skriver den svenske Läkartidningen.

Slik unngår du vanlige løpeskader

SATS MAG: For ofte og for langt etter et opphold fra løping er ofte hovedårsaken til at løpere rammes av skader.

Medlemmene forteller

I nyeste utgaven av SATS ELIXIA Magazine, forteller Tila Niskanen sin suksesshistorie fra å være overvektig og i dårlig form, til å trene 3-5 ganger i uken og være full av treningsglede og energi.

Slik forbereder du deg til skisesongen

Vi er inne i november måned, og skisesongen står snart for tur. Alle vet at desto bedre form vi er i, desto større blir gleden av å stå på ski. Her får du noen råd til hvordan du forbereder deg på best mulig måte.

Ferskpressede herligheter

Her har vi samlet noen gode oppskrifter på oppfriskende drikker som passer bra etter treningen, som frokost, eller når du trenger et vitaminkick.