Sant eller usant: Bedre hukommelse av trening?

SATS MAG: Er det sant att man får bedre hukommelse av trening? SATS utreder begrepene.

– Det er sant hvis man med trening mener kondisjonstrening, sier Carl Johan Olsson, forskningsassistent ved Institusjonen for idrettsmedisin ved Umeå Universitet. Derimot har man ikke sett samme sammmenheng ved styrketrening.

Kondisjonstrening gir best effekt på hukommelsen for de som har en middelmådig kondisjon eller er dårlig trent. Gledende er det at det ikke kreves spesiell hard trening for at hukommelsen skal forbedres. I de studiene som er utført handler det om en times gåtur i rask takt tre ganger i uken.

Forskerne har kunnet konstatere sammenhengen mellom trening og hukommelse ved å studere hippocampus, området i hjernen som er viktig for det episodiske minnet. Studiene viser at området øker i volum av trening. Det er et tegn på at hukommelseskapasiteten forbedres.

Hippocampus minsker i størrelse i takt med alderen. Men de studiene som er utført på eldre mennesker viser at tilbakegangen ikke bare bremses, men at området begynner å vokse igjen med trening.

En ny studie fra Gøteborg viser at også yngres hukommelse blir bedre av kondisjonstrening. Forskerne har gått ut ifra resultatet hos en gruppe menn født mellom 1950–1976. Studien viste at de som begynte å trene fikk bedre hukommelse sammenlignet med de som ikke gjorde det.

Tekst: Inger Sundelin

Lær mer om Helse

En lett sko med tynn såle gir oftere en bedre løpefølelse

Løpeteknikk

I takt med den økende interessen for løping, bombarderes vi med råd om hvordan vi skal løpe og hvilke sko vi bør bruke for å unngå skader og bli bedre løpere. 



Konklusjonen er altså at effekten av trening er veldig god også i høy alder.

Løpetrening forlenger og forbedrer livet

SATS DAILY: Eldre som løper lever lengre og mestrer hverdagen bedre. Det viser en amerikansk studie, skriver den svenske Läkartidningen.

Løpeteknikk

I takt med den økende interessen for løping, bombarderes vi med råd om hvordan vi skal løpe og hvilke sko vi bør bruke for å unngå skader og bli bedre løpere. 



Stå på hendene

Drømmer du om å kunne stå på hendene? Disse 4 stegene får deg å lykkes!

Mellommåltid gir bedre resultat

Spis et mellommåltid 1-2 timer før trening før trening og optimaliser treningen din. Kristine Symreng, ernæringsfysiolog og ansvarlig for oppskriftene i SATS ELIXIAs oppskriftsbase, forklarer hvorfor.