Unngå D-vitaminmangel
SATS DAILY: Å sole seg eller ikke? Det er et spørsmål som forskningsverden har brukt mye tid på de siste årene.
Nå taler de siste funnene for at det tross alt ikke er så dumt med litt sol nå og da. I hvert fall ikke hvis du vil unngå D-vitaminmangel.
Måteholden soling i kombinasjon med kosttilskudd er nemlig forskernes anbefaling for å unngå D-vitaminmangel i en nylig utgitt studie i Scandinavian Journal of Public Health.
D-vitaminmangel kan føre til flere alvorlige sykdommer, blant annet et flertall kreftformer, hjerte- og karsykdommer, diabetes og demens. Men ifølge studien kan altså risikoen for å rammes reduseres betraktelig med et optimert D-vitamininntak, som altså best oppnås ved å sole seg med måte sammen med kosttillskudd.
Kilde: Scandinavian Journal of Public Health