Kalium reduserer risikoen for slag
SATS DAILY: Å spise mat som inneholder kalium reduserer risikoen for å rammes av slag.
Risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdommer reduseres også. Dette ifølge en fersk italiensk studie.
Forklaringen menes å være at kalium har en blodtrykkssenkende effekt som er spesielt stor hos personer som allerede lider av høyt blodtrykk. Dessuten mener forskerne at kalium forhindrer fortykning av blodkarenes vegger.
Eksempler på kaliumrik kost er frukt og grønnsaker samt fisk, fugl og meieriprodukter. Fem porsjoner frukt og grønt om dagen gir passe mengde kalium for å oppnå en beskyttende effekt, ifølge de italienske forskerne.
Kilde: www.sund.nu