Partner treningsøkt: Yoga challenges med partner

Klar for en Yoga Couples challenge? Her finner du noen kule parøvelser som alle kan få til - og et par øvelser som dere kan utfordre dere selv med!

Gjennomføring:

For alle øvelser gjelder at dere bør ha en spotter, en som står på siden og passer på at dere ikke faller i bakken. Og vær forsiktig med enkelte av øvelsene om du har vondt i ryggen (for eksempel øvelse 4).

Øvelser: 

1: Firkanten: Dynamisk øvelse som utfordrer styrke i mage, skuldre og armer! Ta tak i partnerens legger eller ankler. Løft opp og hold fast i partneren. Tips: ha strake armer.

2: Downward Dog med partner. En person stiller seg i Downward Facing Dog og partneren går opp på hendene og plasserer føttene på ryggen til partner. Ekstra: Klarer dere å løfte opp ett bein hver?

3: Front bird: Basen legger seg ned på ryggen og bøyer godt i knærne. Flyer plasserer føttene til basen på hoften. Hold hverandres hender mens basen sakte retter ut beina. Flyer bør stramme lår og setemuskulatur for å holde en rett stilling. Hold hverandres hender til dere har god kontroll og slipp så evt en og en hånd.

4: Back bird: (NB: Ikke gjør denne om du har skade i ryggen). Samme fremgangsmåte som på Front bird men her plasserer basen føttene sine på nedre del av rygg til flyer flyer i stedet for hofte. 

5: Star. Basen ligger på ryggen med føttene opp. Flyer plasserer basens tær på sine skuldre. Hold hverandres hender og ha sterke armer. Basen bør bøye godt i knærne så det blir lettere for flyer å komme opp. Basen kan rette ut knærne når flyer er oppe. Husk spotter. 

6: Skulderstående/ «Shoulder stand»: God øvelse for å bli vant med å være opp ned. Basen ligger på ryggen med bøyde knær og hælene i gulvet. Flyer legger skuldrene sine i basens strake armer og plasserer sine egne hender på basens knær. Flyer går så opp på basens knær og prøver så å løfte beina opp. Tips: Begge bør ha helt strake armer hele tiden. 

7: Sidelengs stjerne: Basen bøyer godt i knærne og flyer klatrer opp på basen og plasserer den ene foten bak nakken til basen. Flyer må flekse tærne bak nakken til basen og basen bruker biceps for å «låse» av ankelen til flyer bak nakken. Bruk partnerens motvekt og len dere sakte ut fra hverandre til dere står skrått ut fra hverandre. Slipp hendene når dere har kontroll og ha alltid en spotter som passer på. 

Vil du prøve flere partner treningsøkter? Sjekk ut styrkeøkt med partner og kondisjonsøkt med partner her!