Sett deg mål for sommertreningen uansett om det er for å komme i gang eller å ta det litt roligere.
Sett deg mål for sommertreningen uansett om det er for å komme i gang eller å ta det litt roligere.

Sommer, sol ... og trening

SATS MAG: Nyt sommeren, men ikke dropp treningen. Sykle, svøm, paddle og nyt ballspill så holder du deg i form.

Solen skinner fra klar himmel. Det er 25 plussgrader og endelig er sommeren her. Late dager i solstolen med piknikkurv og en god bok. Nå er det tid for å nyte slappe dager og lade opp ny energi fra lyset, varmen og fritiden. Men sommeren er også en gyllen anledning til å virkelig  komme i form.

Forutsetningene er perfekte med lyse og varme kvelder. Trening er aldri enklere enn om sommeren. 

– Pass på å gjøre det som du synes er morsomt. Tennis, golf, sykling og lignende. Er du allerede i god form, kan du alltids ta det litt mer med ro, sier Jonas Lissjanis, personlig trener på SATS.

Sett deg mål for sommertreningen uansett om det er for å komme i gang eller å ta det litt roligere.

– Ikke dropp treningen helt, men sørg for å vedlikeholde formen. Det kan gjøres på mange ulike måter og trenger ikke være på SATS. Gjør øvelser hjemme slik at du ikke mister all styrke og kondisjon, og kommer raskt i gang når høsten er her igjen. Å hvile og prøve ut andre former for mosjon er også viktig, både for kroppen og for motivasjonen. 

En fin måte å gjøre det på er å ta på seg et par behagelige sko og gå på oppdagelsesferd på feriestedet.  

– Det er en perfekt mosjonsform som samtidig er morsom og enkel. Oppdag feriestedet gående.

Form er en ferskvare, men den trenger ikke så mye vedlikehold. Hvor mye man trenger å trene hver uke varierer naturligvis fra person til person.

– Ja, men en til tre treningsøkter per uke er passe for at det ikke skal bli altfor slitsomt til høsten.

– Selvfølgelig skal vi nyte sommeren og hverdagsmosjonen fungerer bra i denne årstiden. Men dropper du treningen helt blir terskelen høy, og det blir vanskelig å komme i gang igjen til høsten.

Tekst: Helena Lundberg

Lær mer om Helse

En lett sko med tynn såle gir oftere en bedre løpefølelse

Løpeteknikk

I takt med den økende interessen for løping, bombarderes vi med råd om hvordan vi skal løpe og hvilke sko vi bør bruke for å unngå skader og bli bedre løpere. 



Å sove er et av våre mest grunnleggende behov, og noe som vi gjør regelmessig hele livet

Sov deg smart og sterk

SATS MAG: God søvn gir kroppen en sjanse til gjenopphenting og oppbygging.

Løpeteknikk

I takt med den økende interessen for løping, bombarderes vi med råd om hvordan vi skal løpe og hvilke sko vi bør bruke for å unngå skader og bli bedre løpere. 



Inspirerende trening med barna

Krabb eller gjør armhevinger samtidig som barnet ditt hopper over deg. Sommeren er en perfekt anledning til å finne på morsomme treningsaktiviteter sammen med barna. Dere blir sterkere og kommer nærmere hverandre.

Fyll på med væske!

Du trenger ikke droppe treningen når det er varmt ute, men pass på å drikke skikkelig både før, under og etter treningen. SATS ELIXIAs kostholdsekspert, Kristine Symreng, gir deg de beste drikketipsene.