Sett deg mål for sommertreningen uansett om det er for å komme i gang eller å ta det litt roligere.
Sett deg mål for sommertreningen uansett om det er for å komme i gang eller å ta det litt roligere.

Sommer, sol ... og trening

SATS MAG: Nyt sommeren, men ikke dropp treningen. Sykle, svøm, paddle og nyt ballspill så holder du deg i form.

Solen skinner fra klar himmel. Det er 25 plussgrader og endelig er sommeren her. Late dager i solstolen med piknikkurv og en god bok. Nå er det tid for å nyte slappe dager og lade opp ny energi fra lyset, varmen og fritiden. Men sommeren er også en gyllen anledning til å virkelig  komme i form.

Forutsetningene er perfekte med lyse og varme kvelder. Trening er aldri enklere enn om sommeren. 

– Pass på å gjøre det som du synes er morsomt. Tennis, golf, sykling og lignende. Er du allerede i god form, kan du alltids ta det litt mer med ro, sier Jonas Lissjanis, personlig trener på SATS.

Sett deg mål for sommertreningen uansett om det er for å komme i gang eller å ta det litt roligere.

– Ikke dropp treningen helt, men sørg for å vedlikeholde formen. Det kan gjøres på mange ulike måter og trenger ikke være på SATS. Gjør øvelser hjemme slik at du ikke mister all styrke og kondisjon, og kommer raskt i gang når høsten er her igjen. Å hvile og prøve ut andre former for mosjon er også viktig, både for kroppen og for motivasjonen. 

En fin måte å gjøre det på er å ta på seg et par behagelige sko og gå på oppdagelsesferd på feriestedet.  

– Det er en perfekt mosjonsform som samtidig er morsom og enkel. Oppdag feriestedet gående.

Form er en ferskvare, men den trenger ikke så mye vedlikehold. Hvor mye man trenger å trene hver uke varierer naturligvis fra person til person.

– Ja, men en til tre treningsøkter per uke er passe for at det ikke skal bli altfor slitsomt til høsten.

– Selvfølgelig skal vi nyte sommeren og hverdagsmosjonen fungerer bra i denne årstiden. Men dropper du treningen helt blir terskelen høy, og det blir vanskelig å komme i gang igjen til høsten.

Tekst: Helena Lundberg

Lær mer om Helse

En lett sko med tynn såle gir oftere en bedre løpefølelse

Løpeteknikk

I takt med den økende interessen for løping, bombarderes vi med råd om hvordan vi skal løpe og hvilke sko vi bør bruke for å unngå skader og bli bedre løpere. 



Å sove er et av våre mest grunnleggende behov, og noe som vi gjør regelmessig hele livet

Sov deg smart og sterk

SATS MAG: God søvn gir kroppen en sjanse til gjenopphenting og oppbygging.

Løpeteknikk

I takt med den økende interessen for løping, bombarderes vi med råd om hvordan vi skal løpe og hvilke sko vi bør bruke for å unngå skader og bli bedre løpere. 



Stå på hendene

Drømmer du om å kunne stå på hendene? Disse 4 stegene får deg å lykkes!

Mellommåltid gir bedre resultat

Spis et mellommåltid 1-2 timer før trening før trening og optimaliser treningen din. Kristine Symreng, ernæringsfysiolog og ansvarlig for oppskriftene i SATS ELIXIAs oppskriftsbase, forklarer hvorfor.