Eksempler på kaliumrik kost er frukt og grønnsaker samt fisk, fugl og meieriprodukter.
Eksempler på kaliumrik kost er frukt og grønnsaker samt fisk, fugl og meieriprodukter.

Kalium reduserer risikoen for slag

SATS DAILY: Å spise mat som inneholder kalium reduserer risikoen for å rammes av slag.

Risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdommer reduseres også. Dette ifølge en fersk italiensk studie.

Forklaringen menes å være at kalium har en blodtrykkssenkende effekt som er spesielt stor hos personer som allerede lider av høyt blodtrykk. Dessuten mener forskerne at kalium forhindrer fortykning av blodkarenes vegger.

Eksempler på kaliumrik kost er frukt og grønnsaker samt fisk, fugl og meieriprodukter. Fem porsjoner frukt og grønt om dagen gir passe mengde kalium for å oppnå en beskyttende effekt, ifølge de italienske forskerne.

Kilde: www.sund.nu 

Lær mer om Kost

Det absolutt viktigste for å opprettholde en god forbrenning er å spise regelmessig!

Kosttilskudd for å gå ned i vekt

SATS Q&A: Kosttilskudd for å gå ned i vekt?

Spise rett etter trening?

SATS Q&A: Spise rett etter trening?

Mellommåltid gir bedre resultat

Spis et mellommåltid 1-2 timer før trening før trening og optimaliser treningen din. Kristine Symreng, ernæringsfysiolog og ansvarlig for oppskriftene i SATS ELIXIAs oppskriftsbase, forklarer hvorfor.

Stå på hendene

Drømmer du om å kunne stå på hendene? Disse 4 stegene får deg å lykkes!

Hvordan holde formen i julen?

For mange er desember en hektisk måned med mange fristelser. Gode treningsvaner blir ofte satt til side, og man spiser gjerne ekstra godt gjennom julebordsesongen.