Ernæringsfysiologens to beste kostholdsråd - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Ernæringsfysiologens to beste kostholdsråd

Ernæringsfysiologens to beste kostholdsråd

Vi skal gjøre det enkelt. I stedet for å gi deg ti gode kostholdsråd (som du som er motivert, sikkert ville følge direkte i to uker, for deretter å begynne å spise som vanlig igjen) gir vi deg kun to, men helt avgjørende, gode råd.

SATS
SATS
07. mai 2017

Følger du disse, har du gjort utrolig mye for helsen, og hvis målet ditt er å gå ned i vekt, har du rettesnoren her.

Kostholdsråd 1

La halvparten av alt du spiser, være frukt og grønnsaker. For å lykkes med det må du arbeide for at alle måltider skal inneholde enten frukt eller grønnsaker. Det er vanskelig å ta igjen et helt dagsinntak på minst 500 gram til middag.

Rent praktisk kan for eksempel frokosten være havregrøt med revet eple eller bananskiver. Eller kanskje en grov brødskive med smør, ost og paprika. Hvis du spiser yoghurt eller andre sure melkeprodukter (naturell smak, naturligvis), legger du på litt bær eller oppskåret frukt.

Formuler nye kostholdsvaner ved å bestemme deg for hvordan du skal erstatte de gamle vanene.

Mellommåltider kan bestå av enten bare en frukt, en grønn smoothie eller, hvis du trenger mer energi, et av frokostalternativene ovenfor. Hvis du ikke trenger mellommåltider, trenger du ikke å spise.

Til lunsj og middag gjelder prinsippet om at halve tallerkenen skal dekkes av grønnsaker. Jo mer du varierer, jo bedre blir det. Varier mellom rå, kokte og ovnsstekte grønnsaker, rotfrukter og kåltyper i ulike farger.

Hvis 50 % av alt du spiser, kommer fra frukt og grønt, er det utrolig vanskelig å få i seg for mange kalorier. Dessuten inneholder denne matvaregruppen veldig mye næring i form av vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Kostholdsråd 2

Minimer inntaket av søtsaker. Godteri, sjokolade og brus gir i motsetning til frukt og grønt veldig mange kalorier per gram. 100 gram sjokolade inneholder like mye energi (kcal) som en middag for en normalt stor kvinne med stillesittende arbeid.

Av alle unn deg litt ekstra-produkter er det likevel brusen som er verst, fordi det er lettere å drikke kaloriene og raskt komme opp i et høyt energiinntak.

For at du skal lykkes med denne vanen, er det bra å vite at det er lettere å begynne med en ny vane enn å slutte med en gammel. Formuler derfor dine nye kostholdsvaner ved å bestemme deg for hvordan du skal erstatte de gamle vanene. Du kan for eksempel drikke vann med kullsyre i stedet for brus eller spise luksuriøs, eksotisk frukt til fredagskosen.

Finn et alternativ du liker og kan glede deg til, og bestem deg i forveien for hvordan du skal håndtere selskaper og andre sosiale arrangementer der det er vanskelig å si nei.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →