Slik unngår du forkjølelse - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Slik unngår du forkjølelse

Slik unngår du forkjølelse

Bortimot tre ganger i året skjer det. Forkjølelsen tar tak i oss, og vi må gjøre avbrudd i treningen, legge oss ned og ta livet med ro.

SATS
SATS
08. mai 2017

Den første dagen kan det føles ganske koselig. Den andre dagen blir det gjerne litt halvtrist, og fra den tredje blir man bare frustrert.

Siden forkjølelser forårsakes av flere hundre ulike virus, finnes det ingen vaksiner. Hvis du skulle få en sprøyte mot ett av dem, finnes det mange andre som kan smitte deg. Hvis du allerede har hatt et spesifikt virus, kan du i og for seg bli immun mot akkurat det, men beskyttelsen varer som regel ikke mer enn et halvt år.

Det eneste du kan gjøre, er å holde ut til forkjølelsen går over av seg selv.

Det finnes heller ikke medisiner som hjelper mot virus, for penicillin og andre antibiotika fungerer bare mot infeksjoner som er forårsaket av bakterier. Derfor er det beste tipset å sørge for at du ikke blir smittet i utgangspunktet.

Slik unngår du å bli smittet

For fysisk aktive mennesker er risikoen for forkjølelse 18 prosent lavere enn for passive mennesker, i henhold til studier som er utført på Karolinska Institutet i Stockholm. Men hvis du har stillesittende arbeid, krever det at du er svært aktiv (sykling, jogging, treningssenter) i en time om dagen og middels aktiv (gå ut med hunden, støvsuge, leke med barna) i tre timer om dagen. SATS Online Training er en (tids)effektiv måte å få til treningen på – når og der det passer deg best.

  1. Tørk av treningsapparatene på treningssenteret før du bruker dem. Et forkjølelsesvirus kan leve i flere timer utenfor kroppen.
  2. Hold en sikkerhetsavstand på minst to meter hvis du merker at noen er forkjølet. Hvis du har hatt direktekontakt med mange mennesker, må du også unngå å pirke deg i munn og øyne etterpå.
  3. Vask hendene ofte og nøye – i minst 20 sekunder. Følg gjerne opp med håndsprit, som du kan ha med deg i treningsbagen.
  4. Spis sunn og variert kost, og få i deg minst 200 milligram C-vitaminer hver dag. Det finnes for eksempel rikelig med C-vitaminer i rød paprika, nypesuppe og brokkoli.
  5. Antakelig trenger vi også et tilskudd av D-vitaminer i vinterhalvåret. Et godt tips er å kjøpe D-vitamindråper på apoteket, de samme som man gir til barn.
  6. Prøv å unngå langvarig stress, det øker faren for infeksjoner.
  7. Prøv å sove minst sju timer per natt. De som slurver med søvnen, får dårligere immunforsvar, og det reduserer kroppens evne til å komme seg raskt gjennom en forkjølelse.

Rød lampe

Ikke tren hvis du har feber eller vondt i halsen. Da bør du bytte ut treningssenteret med noen rolige spaserturer ute.

Gul lampe

Hvis du bare er litt snufsete, bør du holde deg til roligere trening. Men tenk på at du ikke skal smitte andre. Hold avstand!

Grønn lampe

Gi kroppen en ekstra dag til å hente seg inn igjen etter en kraftig forkjølelse. Etter det er det bare å kjøre på igjen!

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →