Spis et mellommåltid før du trener - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Spis et mellommåltid før du trener

Spis et mellommåltid før du trener

Et mellommåltid 1-2 timer før trening kan optimalisere treningen din. Kristine Symreng, ernæringsfysiolog og ansvarlig for oppskriftene i SATS oppskriftsbase, forklarer hvorfor.

SATS
SATS
04. mai 2017

Forslag til mellommåltid

  • Nøtter og tørket frukt
  • Bananer eller annen frukt
  • Yoghurt
  • Speltlomper
  • Knekkebrød

– Et mellommåltid før trening gjør at du har mer energi og kan ta i mer enn du kan hvis blodsukkeret begynner å synke. Dessuten er et mellommåltid generelt bedre enn et hovedmåltid før trening. Etter et måltid går blodet nemlig til magen for at maten skal kunne fordøyes. Jo mer mat, desto mer blod trengs.

– Hvis du skal optimalisere økten, er det best å spise et mellommåltid 1-2 timer før treningen. Vi er forskjellige med tanke på hvor mye og hvor tett opp til treningen vi kan spise, så prøv deg fram.

Hva skal jeg spise?

– Måltidet før og etter trening bør inneholde både karbohydrater og proteiner. Karbohydrater er musklenes brennstoff. Før trening trenger vi karbohydrater for å kunne yte, etterpå for å fylle opp de tomme glykogendepotene, som er karbohydratlageret i muskler og lever.

Er det en sammenheng mellom mellommåltid og treningsresultater? – Det er en klar sammenheng mellom energiinntak i tilknytning til trening og hvor bra resultat man får av treningen. Har du ikke spist ordentlig, orker du ikke å trene. Og spiser du ikke etter treningen, bryter kroppen musklene for å omdanne dem til glukose (karbohydrater) for å fôre hjernen og nervesystemet.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →