Til sats.no
Bli medlem

Trening i første trimester

Trening i første trimester

Kroppen har godt av trening under svangerskapet, men i takt med at den vokser og endres, er det lett å bli usikker på hva som er trygg trening for deg og babyen din.

Kristina Olander Eklöf
Kristina Olander Eklöf
23. mai 2017

Hvis du ikke har trent regelmessig før svangerskapet, kan du få hjelp av en personlig trener til å finne riktig nivå på treningen.

De første tre månedene

Tidlig i svangerskapet er det vanlig med kvalme og tretthet. Kanskje holder dere graviditeten fortsatt hemmelig, og det er også vanlig å være redd for spontanabort. Er du ellers frisk, så er trening med moderat intensitet ikke farlig for deg eller babyen din.

Trening kan ikke føre til spontanabort. Men det kan være lurt å trappe ned på treningen i denne perioden hvis du føler deg uvel. Grunnregelen er alltid å lytte til kroppen og hver kvinne kjenner sin egen kropp best.

Uansett hva slags trening du liker, synes jeg du bør fortsette med den i første trimester. Målet med trening i svangerskapet er å beholde og opprettholde styrken og kondisjonen så mye som mulig, og det er alltid lettest med trening som du synes er morsom.

Ta hensyn

Når det gjelder trening som bør unngås, er det noen pekepinner, noen åpenbare og noen mindre åpenbare:

  • Kampsport – alle idretter hvor det forekommer slag mot kroppen bør unngås.
  • Makspuls – gravide anbefales å holde seg under 70 % av sin makspuls. Hvis du ikke er sikker på hvor mye det er, så tren i et tempo som føles bra uten at du presser deg selv til det ytterste.
  • Varm trening – unngå økter som utføres i varmesaler, Hot MOJO, Hot FLX og HotVinyasa Flow er noen eksempler. Det samme gjelder for badstuer og trening på varme, dårlig ventilerte treningssentre. En god idé er å alltid ha med seg vann på treningen.
  • Mange sit-ups – Studier har vist at hvis du belaster de rette magemusklene veldig mye tidlig i svangerskapet ,kan det føre til at delingen av musklene blir større. I stedet for å gjøre altfor mange sit-ups eller planken, kan du bruke den tiden på å finne kontakten med den dype kjernemuskulaturen, det har du mer bruk for.

Det er viktig å holde i gang treningen i løpet av første trimester. Selv om du føler deg uvel, så blir det lettere å komme tilbake til trening når kvalmen har gitt seg hvis du har holdt det gående. Selv om det bare betyr å gå en tur eller én ukentlig økt. Noen sier til og med at de føler seg mindre uvel av å trene.

Så hvis du er tidlig i svangerskapet – gratulerer med babyen, ikke bekymre deg og tren så godt du kan i forhold til dine forutsetninger.

Har du kommet lengre i svangerskapet? Les hva du bør tenke på når du trener i andre trimester.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Trening

Les mer om Trening →