Dette er de viktigste treningstrendene i 2018 - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Dette er de viktigste treningstrendene i 2018

Dette er de viktigste treningstrendene i 2018

En stor undersøkelse spår at høyintensiv intervalltrening kommer til å erobre verden i 2018. Samtidig vil SATS ta treningsformen til et nytt nivå, og lanserer konseptet HIIT the Ground.

SATS
SATS
02. januar 2018

I en årrekke har American College of Sports Medicine kartlagt de største treningstrendene verden over. I år har over 4000 utøvere, professorer og trenere bidratt i undersøkelsen, som har resultert i en oversikt som viser de 20 viktigste trendene i 2018.

Om HIIT the Ground

  • En kort og effektiv 30 minutters økt, hvor du trener hele kroppen – kondisjon, spenst og core
  • Delt inn i både kondisjons- og styrkebaserte intervaller
  • Kondisjonsintervallene er enkle og intensive, og styrkeintervallene gjennomføres med egen kroppsvekt og sklimatter under hender og føtter
  • Øvelsene, og energisk DJ-mixet musikk, sørger for at du er både svett og sliten og full av adrenalin når du er ferdig

Øverst på listen troner høyintensiv intervalltrening, foran gruppetrening og bærbar teknologi. Høyintensiv trening (også kalt HIIT) gjør comeback på topp etter å ha vært nummer tre på oversikten i 2017.

Det er med andre ord forventet at korte, intense intervalløkter kommer til å bli en større del av hverdagen vår i tiden fremover.

Lanserer nytt HIIT-konsept

Tonje Kristenstuen, produktutvikler i SATS, er ikke overrasket. Hun tror HIIT-trenden kommer til å vokse stort.

– Vi ser en tydelig tendens der folk ønsker å trene enkelt og hardt, gjerne i form av intervall-klasser, og at de gjerne vil ha "quick-fixes" i form av korte økter hvor man trener hele kroppen. I januar vet vi at dårlig samvittighet og tidsklemme er noe mange kjenner på kroppen, så enkel, intensiv og kort trening er nok nøkkelbegreper, sier Kristenstuen.

Tren HIIT the Ground

Bli med på årets store nyhet. Fra og med 1 januar kan du booke HIIT the Ground. Første klasse starter 8 januar 2018.

Booke Bli medlem

Og er du blant dem som ønsker et slikt tilbud på nyåret, kan SATS gi deg god nyhet: I januar lanseres nemlig HIIT the Ground på de fleste treningssentrene til SATS i Norge, Sverige og Finland. Kristenstuen beskriver konseptet som "en 30 minutters all-in-one klasse der man tar høyintensiv-trening til et nytt nivå".

– Intensive intervaller, som utfordrer kondisjon, styrke, spenst og kjernemuskulatur, gjør dette til vår kanskje mest effektive klasse noensinne, sier hun.

Eksklusive gruppetreninger

Produktutvikleren forteller at kondisjonsintervallene blir svært enkle og at styrkeintervallene gjennomføres med egen kroppsvekt og sklimatter.

– Dette samme med energisk DJ-mixet musikk gjør at du går ut av salen svett og sliten – og med adrenalinet pumpende i kroppen. En uslåelig følelse som gjør at du ønsker å komme igjen og igjen, sier hun.

Skal man tro oversikten til American College of Sports Medicine, blir gruppetreninger populært også i 2018. SATS har lenge hatt et stort utvalg gruppetimer, og kommer naturligvis til å fortsette med det. Men det satses i tillegg mer og mer på trening i mindre team, som for eksempel gjennom Build' n Burn, HiYoga og helt ferske Boot Camp.

– Det er inspirerende for mange med tett oppfølging av en coach og en god gruppedynamikk i ett mindre team. Det hever standarden på treningen, konkluderer Kristenstuen.

SATS spår at dette blir de fem største treningstrendene i 2018:

1 Høyintensiv intervalltrening
I en travel hverdag er såkalt HIIT-trening, høyintensiv intervalltrening, ideelt. Her kjenner man svetten renne og pulsen dundre i løpet av den lille halvtimen treningen pågår, og de positive effektene av HIIT er godt dokumenterte. Intervaller og enkle øvelser uten utstyr er viktige stikkord i treningsformen som har tatt verden med storm.

Les også: Alt du trenger å vite om kondisjonstrening

2 Trening som opplevelse
I 2018 er opplevelsen og underholdningsverdien minst like viktig som den optimale fysiske effekten. Vi kommer til å se mange konsepter hvor musikk, treningsopplegg, fysisk miljø og instruktør sammen skaper en helhetlig opplevelse for de som trener.

3 Trening med PT i små grupper
I USA er personlig trening i gruppe tre ganger større enn trening en-til-en, og i 2018 kommer vi til å se denne økende trenden også i Norden. Årsaken er enkel, du får kompetansen til en personlig trener og den positive dynamikken fra en gruppe, i tillegg et det økonomisk lønnsomt.

4 Yoga
I 2018 kommer Yoga til å være en selvsagt del av treningsopplegget. Også her er USA ledende, hvor yoga nå er den mest populære treningsformen blant ungdom. Vi kommer til å se yogaklasser- og konsepter som tilpasses ulike målgrupper, til glede for både stive nybegynnere og avanserte yogis.

Les også: Den ultimate guiden til yoga

5 Tren sammen med andre
Å trene alene blir etter hvert mindre vanlig. I 2018 skal treningen være en del av ditt sosiale liv. Vi får mer gruppetrening i ulike former, samtidig som treningsapper og sosiale medier bidrar til å skape ulike nettsamfunn og interaksjon på treningssenteret. Trener du med andre er det også lettere å komme i gang og vedlikeholde gode treningsrutiner.

 

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon

Trening

Les mer om Trening →