Slik holder du motivasjonen oppe - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Slik holder du motivasjonen oppe

Slik holder du motivasjonen oppe

Det er mange som ønsker seg gode, varige treningsvaner. Men hvorfor er det så vanskelig å holde motivasjonen oppe over tid?

Kristine Symreng, dietist
Kristine Symreng, dietist
06. oktober 2017

Etter å ha jobbet med trening i over ti år, har jeg sett et tydelig mønster for dem vi kaller periodetrenere. Periodetrenerne er ofte ambisiøse mennesker som setter seg høye mål. Ofte alt for høye mål, som det er vanskelig å holde når hverdagen tar over. For hvem vil vel føle seg mislykket? Tilbake til start gang på gang?

I følge idrettspsykologien gjelder det å sette seg rimelige mål. Gjerne mål som du vet du kommer til å klare. Når du har klart dem, vil du få mer motivasjon, og skrittet mot å for eksempel legge til en treningsøkt til, vil ikke føles så voldsomt.

Styres av ytre motivasjon

En annen gjenkjennelsesfaktor hos periodetrenerne er hvilken type mål de setter seg. Ofte handler det om utseende, som for eksempel å gå ned noen kilo eller få synlig sixpack på magen. Dette kalles ytre motivasjon.

Endre én vane om gangen, og begynn med det viktigste først

Men med hånden på hjertet, hvor viktig er det egentlig? Så lenge sjokoladekaken i kveld er bedre enn følelsen av å ha sixpack om tre måneder, vil sjokoladen alltid vinne. Og de ekstra kiloene blir der de er. Nøkkelen til å lykkes med treningen, er å finne et mål som er viktigere enn kun den ytre motivasjonen.  

Finn ditt hvorfor

Spør deg selv hvorfor du vil trene. Hvis svaret er fordi jeg vil se bra ut, må du spørre deg selv hva som vil skje hvis du blir penere. Vil du bli lykkeligere? Svaret er det bare du som vet.

Les også: Slik finner du den indre motivasjonen til å trene

Ytre motivasjon er faktisk en utmerket måte å komme i gang på. Det er imidlertid den indre motivasjonen som gjør at du fortsetter. Når treningen blir en del av en sunn livsstil du ikke vil være uten.

Gode spørsmål for å finne din indre motivasjon

  • Hvorfor vil du trene? Eksempel: energi i hverdagen
  • Hva vil skje når du når målet ditt? Eksempel: jeg vil ha mer krefter til å leke med barna
  • Hvorfor er det viktig for deg? Eksempel: for å få et godt forhold til barna mine, jeg blir en bedre mor
  • Hvordan ville du føle deg hvis du ikke nådde målet ditt? Eksempel: jeg vil ikke være en trøtt og grinete mamma
  • Hva er et rimelig mål, ett du vet at du kommer til å klare? Eksempel: at jeg begynner å trene to ganger i uken, 30 minutter mens barna er på MiniSats
  • Hva slags trening synes du er morsom? Eksempel: løpe på tredemølle mens en instruktør sier hva jeg skal gjøre

Noen motivasjonstips

Fokuser på aktiviteten

Når du har kommet i gang med å trene, bør du i henhold til psykologen fokusere på teknikk og utførelse. Når du løper, kan du tenke på å løpe med blikket høyt og en god holdning. På en danseøkt kan du fokusere på å holde takten til musikken først, og å ta de riktige trinnene etterpå.

Gjør det du synes er morsomt

Gjør det nitti prosent av tiden, og det du vet du også bør gjøre, de resterende ti prosentene. Det som er morsomt er som oftest det vi er gode til, mens oppvarming og restitusjon og ting vi er mindre gode til, kanskje ikke er det vi ser fram til. Fokuser på hvor bra disse kompletteringsøvelsene er for deg. Da blir det morsommere.

Les også: Trening gjør deg lykkelig

Varier treningen så mye som mulig

Prøv noe helt nytt hvis motivasjonen til de vanlige treningsøktene begynner å dale. Kanskje kan du finne en helt ny treningsform som du elsker mer enn noe annet.

Tren gjerne med musikk

Og sammen med andre hvis du blir motivert av det. Delt treningsglede er dobbel glede, og kanskje finner du nye venner også.

Les også: Bli veltrent av hverdagsmosjon

 

 

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon | Komme i form

Trening

Les mer om Trening →