Til sats.no
Bli medlem

Slik får du motivasjon til å trene hele året

Slik får du motivasjon til å trene hele året

Blir sofaen av og til litt for behagelig? Ingen grunn til bekymring. Her får du fire tips til hvordan du holder motivasjonen oppe gjennom hele året.

SATS
SATS
23. september 2017

Å komme seg opp av sofaen og over dørstokken kan av og til føles som et slit. Unnskyldningene er mange og overskuddet blir stadig mindre, noe som gjør at det kan gå lange perioder mellom hver gang joggeskoene snøres på.

Kjenner du deg igjen? Du er på ingen måte alene.

Motivasjon er svært viktig når man skal holde seg i form, og det finnes heldigvis råd for deg som kanskje sliter med å holde på gløden gjennom hele året. Marit Sørensen, professor i idrettspsykologi og coaching ved Norges idrettshøgskole, er en av landets fremste på dette feltet. Hun er tydelig på at motivasjon er individuelt. – Det er forskjellige ting som motiverer oss alle, men det er noen former for motivasjon som er mer holdbare enn andre, sier Sørensen.

1. Finn mening med treningen

Idrettsprofessoren mener det er viktig å stille seg noen spørsmål når treningslysten uteblir. For hva er egentlig grunnen til at du trener? Og hvorfor er det er så viktig for deg? Svarene på disse spørsmålene kan hjelpe deg til å bekjempe den berømte dørstokkmila.

Sørensen forteller at det er en vesentlig forskjell mellom indre og ytre motivasjonsfaktorer. – Hvis vi lar oss motivere av ytre faktorer – som for eksempel vektreduksjon – har man kanskje en mer sårbar motivasjon enn om man trener fordi man faktisk har glede av det, noe som er en indre faktor, sier Sørensen.

Hvis du altså går på en spinning- eller zumba-time fordi det gir deg en god følelse, er aktiviteten belønning nok i seg selv. Da er det også enklere å motivere seg for å trene uke etter uke – året gjennom.

2. Finn målsettinger som er lette å nå

I tillegg er det lurt å være realistisk når du setter deg mål for treningen. Å sikte høyt er vel og bra, men det kan ofte virke mot sin hensikt. – Det er vesentlig å finne målsettinger som du kan nå innen kort tid.

Et mål kan være at man ønsker å få mer overskudd, eller at man skal være mer sosial med venner gjennom treningen, sier Sørensen. Med en gang du kommer ordentlig i gang med treningen igjen, vil du fort merke at overskuddet kommer tilbake, og du vil trolig kjenne en følelse av mestring. Da er det langt lettere å motivere seg for å finne et nytt mål.

3. Se på deg selv som en sporty person

Er du blant dem som sier til andre at du ikke er så veldig sporty, at du rett og slett ikke er så veldig glad i å trene? Da er sannsynligheten stor for at veien til treningssenteret føles lang og kronglete. Men hvis du definerer deg selv som en sporty person, en som er glad i livet på treningssenteret, fotballbanen eller sykkelen, påvirker det deg og du spretter fortere opp av sofaen.

– Vi forsøker alle å være den vi tror vi er, påpeker Sørensen. Når du har bestemt deg for å være en slik type, vil du automatisk bli mer interessert i det som har med trening å gjøre, og du vil merke at du blir motivert.

4. Dropp knallhard skippertak-trening

I tillegg til å se på seg selv som en sporty person, mener NIH-professoren at nøkkelen til suksess er å legge en smart plan for treningen. Begrepet sommerkroppen er blitt et sikkert vårtegn her til lands. Hvert eneste år svetter menn og kvinner – i alle aldre – seg gjennom knallharde økter for å se best mulig ut til strandsesongen. Men hvor smart er egentlig slike skippertak for motivasjonen?

– Det er viktigere å gjøre litt hele tiden enn å starte på et hardt treningsregime, og føle at det er helt pyton. Finn noe som er hyggelig, som du har det gøy med. Det finnes mange gode måter å bevege seg på, og da glemmer man at det er trening, sier Sørensen og legger til: – Det er i tillegg sunnere og lettere med jevn trening fremfor skippertak.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon

Trening

Les mer om Trening →