Tren hjernen med meditasjon - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Tren hjernen med meditasjon

Tren hjernen med meditasjon

Kan du meditere for å bli et bedre menneske?

SATS
SATS
05. august 2020

Har du hørt noen si at de kan skru av tankene helt? Ofte presenteres vi for denne myten når det gjelder meditasjon; om man bare finner riktig verktøy så kan du vinke farvel til alle tanker som opptar deg. Dette er kanskje den største årsaken til at mange føler de ikke lykkes med meditasjon. For meningen og målet med meditasjon er ikke å stoppe tankene, men at du bedre klarer å observere og plassere tankene dine. Oppnår du denne kontrollen kan du faktisk få det mye bedre med deg selv!

Meditasjon skal ikke gjøre deg til en annen person. Du lærer ikke å stoppe tankene eller nøytralisere følelsene dine. Men du kan oppnå  en økt tilstedeværelse og bevissthet i det du tenker og gjør. Når du klarer å observere og iaktta uten at du må reagere eller agere, kan du finne indre ro. Et sted for å bedre forstå og lære.  

Meditasjon er noe som må trenes jevnlig

Du har ikke feilet om du ikke har et helt stille øyeblikk under meditasjon. Det er hjernens natur å skape tanker. Hele tiden! Men du kan trene på å velge hvilke tanker du vil fokusere på og hvilke du vil la gå.  Tanker som kanskje ikke er bra for deg, og som lager stress. Mange av oss kan tidvis ha et tankemønster som ikke gjør oss godt. Negativt tankespinn som får mye oppmerksomhet, mye tid og som etter en periode kan oppleves som en sannhet.

Meditasjon er et kraftfullt verktøy for å trene på, og holde fokus på de tankene som gjør deg godt. Hold fokus på å observere deg selv og dine egne tanker. Hva skjer når tankene spinner rundt, hva skjer når du lar en negativ tanke få spille seg ut. Observer og finn din indre superkraft som kan styre tankene dine inn i et langt mer konstruktivt og mindre stresset spor. 

Hvordan meditere?

Meditasjon og ro i sinnet er ferskvare. Litt nysgjerrighet, lyst og tid er et godt utgangspunkt for å lykkes. Erfaring tilsier at det er lettest å skape en ny vane om vi gjør det på samme tid og samme sted hver gang. Finn gjerne et rolig sted du kan være uforstyrret, en tid du kan sette av og prioritere. Og i en sittestilling du kan sitte behagelig.

Bestem deg så for hvor lenge du vil sitte. Start gjerne med en realistisk tid. Det er bedre å starte med 3-4 minutter, og ha lyst til å gjøre det igjen. Når du er komfortable med lengden kan du gradvis øke og justere til en tid som passer for deg.

Om du er ganske ny til meditasjon, kan det være en god støtte i en guidet meditasjon. Det finnes en mengde forskjellige meditasjonsstiler og teknikker, noe som kan være forvirrende i seg selv. Test ut forskjellige verktøy og fortsett med en du trives med. Både meditasjonsteknikken og den stemmen du blir guidet av.

Prøv denne: Utforsk meditasjon med de fire elementer

Finn gjerne også din motivasjon for hvorfor du mediterer. Hva ønsker du å få ut av det? For noe kan det ta litt tid å sette ord på hva din motivasjon er, og den kan endre seg over tid. Kanskje du har en helt klar motivasjon for din meditasjonspraksis. Eller kanskje du bare ikke kjenner deg helt på plass i kropp og hode, og ønsker å få litt mer fokus, ro og klarhet.

Kan jeg bli et bedre menneske av å meditere?

Man blir ikke nødvendigvis et bedre menneske av å meditere, men man kan få det bedre med seg selv. Når du klarer å observere at tankene går sine egne veier, lager sin egen virkelighet, med og uten din påvirkning, kan du enklere håndtere alle tankene. Kanskje du oppdager sider ved deg du ønsker å forsterke, kanskje du finner styrke du ikke visste du hadde? Lykke til!

Les også: Pust med magen sier vi, men hvorfor skal vi det?

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Trening

Les mer om Trening →