Föräldrar och ungdomar tränar tillsammans

Pressmeddelande 2008-08-28

Nytt träningskoncept lanseras i Sverige

Redan i ungdomsåren skapas grunden för en regelbunden träningsvana. De unga erbjuds idag få träningsalternativ utan tävlingsinriktning eller krav på specifika träningsdagar. Därför introducerar SATS Sverige en ny träningsform, SATS Tillsammans, som bygger på att ungdomar tränar tillsammans med sina föräldrar. SATS lanserar ”Tillsammans” i samband med invigningen av ytterligare ett träningscenter i Stockholm, SATS Stadshagen.

– Idag finns ett tydligt behov av träningsalternativ för barn som vill motionera regelbundet men inte på elitnivå. Vi vill göra det möjligt för ungdomar att helt kravlöst kunna träna både kondition och styrka regelbundet. Om förståelsen för vikten av att motionera redan sätts i unga år är möjligheten stor för fortsatt sund livsstil i vuxen ålder. Därför gör vi det möjligt för våra medlemmar att träna tillsammans med sitt barn, säger Kent Orrgren, VD SATS Sverige.

Enligt SATS ökar efterfrågan på varierat träningsutbud, liksom fler träningscenter, konstant. Företaget introducerar varje år ett antal nya träningsformer liksom öppnar nya träningscenter på olika platser i Sverige. SATS Tillsammans är en träningsform som föregåtts av en djupgående dialog med medlemmar.

– Vi tycker det är viktigt att möjliggöra för alla ungdomar att hitta träningsalternativ som kompletterar den organiserade idrotten och erbjuda dem som lämnar den att fortsätta träna. Samtidigt vill vi skapa mervärde för våra medlemmar varför vi nu introducerar SATS Tillsammans, som innebär att våra medlemmar som har ungdomar hemma kan ta med dem till träningscentret och träna just tillsammans, fortsätter Kent Orrgren.

SATS Tillsammans ger barn i åldrarna 11-15 år möjligheten att träna med sina föräldrar eller av målsman godkänd annan vuxen. Träningspassen är framtagna baserade på forskningsresultat och kommer att vara utformade för att passa både vuxna och ungdomar. Det kommer att finnas möjlighet att både träna individuellt och i grupp.

SATS Tillsammans kommer i och med öppningen av SATS Stadshagen att finnas där och på fler utvalda center i Stockholm samt i Göteborg och Malmö från och med den 1:a september.
Förra veckan förvärvade SATS tre anläggningar i Stockholm (Kungsholmen, Liljeholmen, Järfälla) och ett i Gävle, det första förvärvet utanför storstadsregionerna. Efter öppningen av SATS Stadshagen kommer det finnas 47 helägda SATS-center och två franchiseägda center i Sverige. Senare under hösten kommer träningscenter nummer 50, SATS Mölnlycke i Göteborg, tätt följt av SATS Södra Station och SATS Haninge.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kent Orrgren, VD SATS Sverige, mobil 0733-73 24 10

SATS är Nordens ledande träningsföretag med drygt 140 center, varav merparten, 105 är helägda och övriga drivs på franchise- och licensbasis. SATS finns i ett trettiotal tätorter i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Företagets vision är att förbättra människors vardag genom att vara drivkraft för bättre hälsa och ökat välbefinnande. SATS omsätter drygt 1,3 miljarder SEK och har cirka 4 500 medarbetare, motsvarande drygt 1000 heltidstjänster, på sina helägda träningscenter.

Läs mer om press

Stå på hendene

Drømmer du om å kunne stå på hendene? Disse 4 stegene får deg å lykkes!

Mellommåltid gir bedre resultat

Spis et mellommåltid 1-2 timer før trening før trening og optimaliser treningen din. Kristine Symreng, ernæringsfysiolog og ansvarlig for oppskriftene i SATS ELIXIAs oppskriftsbase, forklarer hvorfor.

Stå på hendene

Drømmer du om å kunne stå på hendene? Disse 4 stegene får deg å lykkes!

Mellommåltid gir bedre resultat

Hvordan holde formen i julen?

For mange er desember en hektisk måned med mange fristelser. Gode treningsvaner blir ofte satt til side, og man spiser gjerne ekstra godt gjennom julebordsesongen.