Pilates

Intensitet

Koreografi

Utholdenhet

Styrke

Fleksibilitet

Balanse

I Pilates trener man opp styrke og bevegelighet med fokus på konsentrasjon, balanse, pust og avspenning. Pilates består av presise bevegelser for bestemte kroppsdeler og avslutter med avspenning.

I denne økten bygger du opp styrke og smidighet i hele kroppen, med hovedvekt på kjernemuskulaturen. Du lærer enkle og effektiv øvelser som du gjennomfører uten bruk av utstyr og manualer, og instruktørene har stor fokus på riktig teknikk og god pust. Avspenning er også en stor del av pilates.

Pilates minner om yoga siden begge treningsformene fokuserer på konsentrasjon, pust og avspenning. Forskjellen er at pilates er mer fokusert på presise bevegelser for bestemte kroppsdeler enn hva yoga er.

Hva er pilates?

Pilates er en treningsform utviklet av tyskeren Joseph Pilates da han var internert på Isle of Man i 4 år under første verdenskrigen. Så de som sier at pilates kan minne om "tysk yoga", har kanskje et poeng. Den begrensede plassen i fangeleiren gjorde at unge Joseph måtte utvikle øvelser som tok lite plass og som ikke krevde spesielt mye utstyr. Målet hans var at medfangene kunne holde kroppen i gang inne på cellene sine. Senere utviklet Pilates en del treningsapparater, men i timene våre er det kun deg selv og gulvet. 

Pilatesøvelser består av forholdsvis enkle styrke- og tøyeøvelser, fulgt opp med avspenning. Spesielt tøyeøvelsene er populære da veldig mange får hurtig fremgang. Vi nordmenn er ikke så stive som folk skal ha det til - når vi får riktig trening.

Som i yoga er fokuset på pusteteknikk viktig. Både for å utføre øvelsene riktig, men også for å få til avspenning og senke blodtrykket. Joseph Pilates sa en gang It is tragically deplorable, to contemplate the millions who have never mastered the art of correct breathing."

Meld deg inn dag og start pilatestrening!

Relatert trening

Core

En 30 minutter lang treningsøkt med fokus på kjernemuskulaturen. Her får du de riktige forutsetningene for en flat mage, sterk korsrygg og god kroppsholdning.

Kompletterende trening

Indoor Running

Løpeklasse på løpemøller med instruktør. Juster selv tempo og intensitet, men forbered deg på å bli utfordret!

Jeg vil sette sammen mitt medlemskap!

Bli medlem

Nyheter trening


;