Trener seg bort fra belastningsskadene - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Trener seg bort fra belastningsskadene

Etter 16 år som SATS-medlem og gruppetime-deltaker, er Else overbevist om at trening har gjort hverdagen hennes bedre.

SATS
SATS
07. november 2017

Fordeler med gruppetrening

  • Trygg trening med erfarne instruktører
  • Det er motiverende å trene med andre
  • Gir raskt fremgang
  • Komplett trening

Hver uke finner hun sin faste plass i salen på Bodypump og Build'n Burn. For Else har gruppetrening vært veien til målene sine - å bli sterk og få overskudd i hverdagen.

– Jeg merker at jeg blir i godt humør og får energi av trening.

Else er overbevist om at treningen har gjort at hun har unngått belastningsskader fra en stillesittende jobb. Og styrken trenger hun etter hvert som hun blir eldre.

– Jeg sitter mye foran PCen. Mange av mine yngre kolleger har vondt i både nakke, rygg og skuldre, mens jeg har unngått disse belastningsskadene. For meg er det et tegn på at treningen gir konkrete resultater.

Større turglede

Else går ofte på tur, og hun er bortskjemt med flotte fjell i nærområdet. Kondisjonen fra gruppetimene er verdifull når det nærmer seg toppen, og gjør turopplevelsen enda bedre.

Les også: Bli veltrent av hverdagsmosjon– Nå kan jeg gå opp en bratt bakke uten at det koster meg så mye. Det er en super følelse å kjenne at jeg er i god form. Jeg har også hatt tunge skiturer hvor jeg takker all treningen for at jeg har orket å gjennomføre.

Trening frigir tid

Selv om Else noen ganger får lyst til å snu på veien til senteret, er følelsen etter en økt noe som holder motivasjonen oppe.

– Etter en time, når du er sliten og vet du ikke kunne lagt på mer, gir det en kjempefølelse. Jeg angrer aldri på at jeg gikk på trening. Du får alltid tid til det du har lyst til. Trening er en prioriteringssak, og jeg merker at det faktisk frigir tid. Jeg får overskudd til andre ting jeg ønsker også å gjøre.

Motivasjon gjennom samhold

I seks år har Else gått fast på Bodypump med Mohammed som trener, og her er det en fast gjeng som pusher hverandre til stadig å jobbe bedre.

– Hvis ikke Else er på timen, føler jeg at noe mangler, sier Mohammed. – Jeg har virkelig sett resultater hos henne. Når jeg pusher Else, jobber hun beinhardt. Sånne deltakere liker jeg.

Begge trekker fram det å bli holdt ansvarlig som en viktig motivasjonsfaktor.

Les også: 11 tips - slik kommer du i gang med treningen

– Sluntrer jeg unna, er Mohammed der med en gang. Og du sammenligner deg jo litt med de andre deltakerne, på en måte som gjør at du jobber enda mer, sier Else. – Jeg hadde ikke klart det samme alene.

Veien videre

Gjennom årene har Else stadig kunnet øke belastningen, og sett kontinuerlig fremgang.

– Nå vil jeg holde ved like det jeg har klart å bygge opp, og sørge for at jeg ikke bli noe svakere. Målene er nådd, og mestringsfølelsen kommer fortsatt. 
Det er alltid kjekt å komme inn dørene på SATS. Jeg føler at det har blitt litt som en familie, instruktørene er hyggelige, du føler deg sett og alltid like velkommen.

Vil du vite mer om hvordan du kan komme i form og få bedre kondisjon? Her finner du mange av våre treningstilbud for deg som vil komme i gang med kondisjonstrening.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Helse

Våre medlemmer

Her kan du finne inspirasjon fra våre medlemmer som har fått det til, og som deler sine tips og erfaringer.

Les mer om Våre medlemmer →