Bør jeg spise rett etter trening? - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Bør jeg spise rett etter trening?

Bør jeg spise rett etter trening?

Det snakkes mye om hvor viktig det er å spise rett etter treningen for å hente seg inn igjen. Er det alltid tilfellet?

SATS
SATS
04. mai 2017

Toppidrettsutøvere spiser med vitenskapelig presisjon for å få et optimalt utbytte av treningen. For oss andre er det heldigvis litt enklere. Under treningen tar du av energilageret ditt. Det er hovedgrunnen til at det anbefales at man bør drikke og spise rett etter trening. Jo mer og hardere du trener, desto viktigere.

Trener du to–tre ganger i uken har kroppen god tid til å hente seg inn igjen. Da er det faktisk ikke så farlig om det drøyer litt med matinntaket etter treningen. Men vi anbefaler likevel at man spiser litt og drikker vann 15–45 minutter etter trening av to grunner:

  1. Det regulerer appetitten. Spiser du etter treningen slipper du å bli kjempesulten i timene etterpå. Det er spesielt bra for de som ønsker å kontrollere vekten sin.

  2. Treningsutbyttet blir optimalt. Uansett hvor lenge og hvor hardt du har trent vil det være bra å spise rett etter trening. Spis både karbohydrater og protein – og drikk vann. 

Karbohydratene setter i gang gjenoppbyggingen av energilagrene og protein er nødvendig for å bygge opp musklene. Vannet sikrer nok blodvolum og sørger for at du ikke blir dehydrert, slapp og får hodepine.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →