Cravings? Slik overvinner du dem - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Cravings? Slik overvinner du dem

Cravings? Slik overvinner du dem

Vi er alle forskjellige. Noen klarer ikke holde seg unna kebaben til lunsj, mens andre bare må ha seg et knekk eller to med sjokolade etter middag. Det er mulig å redusere suget etter søtsaker, om du er bevisst.

Julie Hvidsten
Julie Hvidsten
19. juli 2017

Planlegging er nøkkelen

Den aller viktigste faktoren for å unngå slike matsmeller er planlegging. Om du forbereder lunsjen hjemme før du reiser på jobb, gjerne kvelden før, er det nok det aller beste – da trenger du jo ikke kjøpe inn noe i det hele tatt. Det er lurt å tenke gjennom hva du skal spise på forhånd, så blir det mye enklere å holde seg sunn gjennom arbeidsdagen.

Slik kvitter du deg med cravingsene steg for steg

  1. Først må du erkjenne blemmene dine. Er det ved lunsjtider du sprekker hver eneste gang? Tar du en stor kaffe latte på vei til jobb hver eneste dag? Er det fra konstant småspising gjennom dagen de altfor mange kaloriene renner inn? Eller er det lysten på noe søtt etter middag? Gjør deg selv bevisst, så kan du ta tak der det trengs!
  2. Planlegg måltidene. Er du av typen som handler hver dag, gjerne på det tidspunktet hvor du er så sulten at middagen gjerne skulle stått på bordet allerede? Prøv å sette opp en ukeplan, og handle inn enkle, raske og sunne løsninger. Så slipper du de blemmene på butikken hvor du bare fylle opp lagrene med en sjokolade på vei hjem.
  3. Ha sunn snack og mellommåltider tilgjengelig. Kjenner du at magen skriker hver dag når det fortsatt er to timer til lunsj? Ha med deg noe sunn snack, for eksempel en liten boks med mandler, favorittfrukten, en pose med friske sukkererter, yoghurt eller lignende, og kombiner dette med 0,5 liter vann når du kjenner at energilagrene trenger litt påfyll.
  4. Lag matpakken kvelden før. Legg lunsjen klar i en matboks eller pose, så trenger du bare å legge den i vesken når du står opp. Kanskje noen deilige middagsrester, en god og næringsrik salat, eller noe brødmat med sunt pålegg. Tenk gjerne også på å ha med deg to mellommåltider til før og etter lunsj, som du spiser rundt klokken 10 og klokken 14 dersom du kjenner du trenger litt ekstra energi mellom slagene.
  5. Ta deg en tyggis, gå deg en tur eller drikk en kopp med kaffe. Det funker utmerket for mange når suget etter sjokolade eller noe annet søtt setter inn etter middag.

Husk! Det finnes ingen snarveier til mål. Uansett hva du vil oppnå, kreves det at du legger ned en innsats, enten det er et fysisk krevende treningsmål, en mental sperre for å kaste deg ut i noe du innerst inne har lyst til, eller det å holde seg unna det verste søtsuget.

Du må ha en plan og holde deg til den. Når det er sagt, er det viktig å huske på at det er de store linjene som teller, ikke utskeielser en gang i blant.

LES OGSÅ: Den ultimate guiden for hvordan gå ned i vekt

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →