Dette bør du vite om smoothier - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Dette bør du vite om smoothier

Dette bør du vite om smoothier

Er du blant dem som ofte tar en smoothie som mellommåltid eller etter treningen? Da er det et par ting du bør vite.

Kristine Symreng, dietist
Kristine Symreng, dietist
31. oktober 2017

En smoothie kan inneholde litt av hvert, men vanligvis består den av én eller flere frukter og av og til et meieriprodukt. Det du bør vite, er at mettheten blir mindre i drikkeform enn når du spiser fruktene hele, selv om kaloriinntaket er identisk.

Ta for eksempel metthetsfølelsen du får av en banan, noen håndfuller blåbær og to appelsiner. Hvis du spiser fruktene i hel form, blir du mettere av det enn om du bruker dem i en smoothie. Det er også stor forskjell på hvor lenge metthetsfølelsen varer. Enda verre blir det hvis du bruker juicepressen, som renser bort alt fiber. Da får du i deg kaloriene, men metthetsfølelsen blir nesten helt borte. Det er som regel en dårlig idé å drikke kaloriene, i hvert fall hvis du ikke har som mål å gå ned i vekt.

Innhold av proteiner

Fruktbaserte smoothier inneholder mange vitaminer, mineraler og antioksidanter, men ingen proteiner. Ved å tilsette et meieriprodukt øker du proteininnholdet, noe som kan være lurt hvis du trener. Kvarg inneholder mer protein enn yoghurt og gir stor metthetsfølelse. Hvis du liker smoothier med meieriprodukter, bør du alltid bruke naturelle produkter. Frukt og bær gir deg sødmen du trenger, og det er ingen grunn til å søte smoothien mer.

En smoothie i farta

Det har også blitt vanligere å kjøpe en smoothie eller juice når du er ute og på farta. I de fleste tilfeller har du ingen anelse om hva den består av. Et tips er å be om å få ingrediensene og kaloriinnholdet spesifisert. Det er ikke uvanlig at en smoothie du kjøper ute, inneholder like mange kalorier som en middag. Og det var jo ikke meningen da du kjøpte smoothien, men heller at du gjorde et sunt valg.

Smoothie med grønnsaker

Et siste tips er å lage smoothier av både frukt og grønnsaker. En grønn smoothie som inneholder spinat eller kål, gir masse næring, og ikke minst blir det mye lettere å få i seg de anbefalte 500 grammene om dagen, i stedet for å spise samme mengde i rå form.

Hvis du har barn som ikke liker grønnsaker, er dette en enkel løsning på problemet. Miks mango, banan, babyspinat og fersk basilikum og kall drikken for mangosmoothie, så er du sikret suksess. Oppskriften finner du her.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →