Dette er maten tarmbakteriene elsker - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Dette er maten tarmbakteriene elsker

Dette er maten tarmbakteriene elsker

To tredeler av immunforsvaret vårt sitter i magen, og de gode bakteriene er avhengige av at vi spiser bra mat. Vi gir deg den siste forskningen om bakteriefloraen, hva den er nødvendig for og hva slags mat du bør spise for å ha det så bra som mulig.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
19. juli 2017

Bakterieflora og sykdommer

Forskningen de senere årene har vist at bakteriefloraen vår er viktigere enn vi trodde. Bakteriefloraen på ca. 1 kg utgjør to tredeler av immunforsvaret vårt. Bakteriene kobles opp mot en lang rekke sykdommer, som diabetes type I og II, hjerte- og karsykdommer, kreft, autisme og depresjon. En god tarmflora karakteriseres av høy artsrikdom og sammensetning, der ulike bakteriearter knyttes til ulike sykdommer. Kostholdet er sentralt for hvilke arter som dominerer i mage-tarmkanalen.

Dette gjør magebakteriene for kroppen

Bakteriene har mange viktige oppgaver. De skal blant annet produsere vitaminer, håndtere gallesyrer, bryte ned giftstoffer, forbedre immunforsvaret og regulere nervesignaler og utskillelse av hormoner. Bakteriene produserer også korte fettsyrer som er bra for tarmslimhinnene og reduserer betennelser i tarmen. De korte fettsyrene reduserer mengden frie fettsyrer i blodet og gir økt følsomhet mot insulin. De har også vist seg å redusere energiinntaket og beskytter mot overvekt. (1)

Hva slags mat liker magebakteriene?

For å bygge opp et sterkt immunforsvar og beskytte oss mot en lang rekke sykdommer, må vi gi bakteriene riktig mat. Magebakteriene elsker komplekse karbohydrater, fiber og flerumettet fett. Det finnes studier som viser at folkegrupper som spiser en høy grad av plantebasert kost, mer enn vårt tradisjonelle vestlige kosthold med animalske produkter, har en bedre bakterieflora. Flerumettet fett, som finnes i fet fisk, nøtter og avokado, har en beskyttende effekt mot overvekt og betennelser, mens mettet fett (animalsk fett) har motsatt effekt. (2

Magebakteriene vil ganske enkelt at vi skal spise mange fiberrike karbohydrater og flerumettede fettsyrer. Velg fullkornsprodukter, hele korn og gryn, bønner, linser, frukt og grønnsaker i alle former, fet fisk, avokado, nøtter og vegetabilske oljer.

Disse næringsmidlene er også bra for hjerte og karsystem, blodtrykk og fettsammensetningen i blodet, og de er på linje med gjeldende nasjonale kostholdsråd. De gode bakteriene liker ganske enkelt den maten kroppen vår liker best. Så, enda en grunn til å spise sunt.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →