Mat som forebygger kreft - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Mat som forebygger kreft

Mat som forebygger kreft

Det finnes en klar sammenheng mellom hva vi spiser og risikoen for å rammes av kreft. Men hvilke matvarer fungerer forebyggende, og hvilke øker risikoen?

Kristine Symreng, dietist
Kristine Symreng, dietist
02. oktober 2017

Det er i dag stor vitenskapelig støtte for å si at maten vi spiser påvirker risikoen for å rammes av kreft. Også fysisk inaktivitet, arvelighet, røyking, enkelte virus og kjemikalier kan øke risikoen.

1/3 av de vanligste kreftformene kan forebygges med riktig kosthold, fysisk aktivitet og normal vekt

I henhold til World Cancer Research Fund (WCRF), en organisasjon som forsker på hvordan matvaner påvirker risikoen for kreft, er den aller viktigste faktoren å holde normal vekt. For å unngå overvekt er det viktig å spise næringsrik mat uten unødvendige kalorier fra snacks, godteri og brus, samt å bevege seg i hverdagen. En tredel av de vanligste kreftformene kan forebygges med riktig kosthold, fysisk aktivitet og ved å holde vekten på et sunt nivå.

Grunnen til at overvekt kan føre til kreft

Overvekt øker risikoen for elleve ulike kreftformer, deriblant bryst- og prostatakreft. En økt opphopning av fettceller gjør at immunceller samler seg rundt disse for å rense opp. Immuncellene avgir cytokiner (kjemikalier) som påskynder celledelingen. Dette øker risikoen for at det kan utvikles kreftceller.

Også hormoner som insulin og østrogen øker risikoen for kreft. Overvekt kan føre til insulinresistens, noe som gjør at det må produseres mer insulin fra bukspyttkjertelen. Det kan føre til en ukontrollert celledeling og dermed økt risiko for kreft.

Østrogen produseres av fettceller, og man har sett at kvinner som har kommet inn i overgangsalderen og som er rammet av bryst- eller livmorkreft, har forhøyde nivåer av østrogen.

Mat som forebygger kreft

  • Kaffe: Reduserer risikoen for lever- og livmorkreft. Nøyaktige doseringsforhold er ikke kartlagt.
  • Kalsiumrik kost: Reduserer risikoen for tykktarmskreft. Kalsium finnes blant annet i meieriprodukter og sesamfrø.
  • Kostfiber: Reduserer risikoen for tykktarmskreft. Kostfiber finnes blant annet i frukt og grønt og i fullkornsprodukter.
  • Frukt: Reduserer risikoen for kreft i lunger, hals og munn.
  • Grønnsaker: Reduserer risikoen for munn- og halskreft.
  • Antioksidanter: Et høyt inntak av antioksidanter fra frukt, bær og grønnsaker har en beskyttende virkning mot kreft.

Mat som øker risikoen for kreft

  • Alkohol: Øker risikoen for kreft i tykktarm, bryst, lever, munn, hals, spiserør og magesekk. Risikoen øker allerede fra tre glass per uke.
  • Salt: Øker risikoen for magekreft. Minimer saltbruken når du lager mat, og unngå halv- og helfabrikata.
  • Mugg: Mugg på kort, nøtter, krydder og tørket frukt øker risikoen for leverkreft. Muggen som brukes til produksjon av muggost, øker IKKE risikoen for kreft.
  • Høy glykemisk indeks (GI): Øker risikoen for livmorhalskreft
  • Rødt kjøtt: Øker risikoen for tykktarms- og magekreft. Spis maks. 500 gram per uke av storfe, svin og vilt. Det stemmer imidlertid ikke at forbruk av rødt kjøtt skal være like farlig som røyking.
  • Behandlede kjøttprodukter: Øker risikoen for tykktarmskreft. Unngå helst disse matvarene helt, eller spis bare en gang i blant. Dette gjelder blant annet pølser, bacon, hamburgerrygg, salami og røkt skinke.

 

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →