Slik spiser du for å gå ned i vekt - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Slik spiser du for å gå ned i vekt

Slik spiser du for å gå ned i vekt

Halvparten av alle nordmenn er overvektige, og omtrent like mange av medlemmene i SATS har som mål å gå ned i vekt. Her får du 10 sunne og effektive kostholdstips som kan hjelpe deg å gå ned i vekt.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
11. mai 2017

1. Kutt ut godteri, is, kaker og boller

Selvfølgelig skal vi unne oss noe godt av og til, men hvis du vil gå ned i vekt, er dette – så klart - det viktigste punktet. Det er her vi får i oss flest kalorier uten å bli mette eller tilføre næring. Finn alternativer som funker for deg. Det er lettere å bytte ut en vane enn å fjerne den helt.

Spis riktig, gå ned i vekt

Husk å balansere inntaket av proteiner, fett og karbohydrater

  • Spis proteiner regelmessig gjennom dagen
  • Reduser inntaket av fett
  • Spis karbohydrater med mye fiber

2. La halvparten av alt du spiser, komme fra frukt og grønnsaker

Ved å redusere porsjonsstørrelsen og fylle på med grønnsaker får du færre kalorier samtidig som du holder deg mett lenger. Varier mellom ulike farger og kokte og rå grønnsaker. Spis en frukt etter maten hvis du blir sugen på noe søtt, eller som mellommåltid. Frukt bidrar med masse vitaminer, mineraler og antioksidanter.

3. Spis proteiner regelmessig i løpet av dagen

Proteiner metter, og kroppen bruker mye energi på å omdanne dem til fett. Et regelmessig inntak av proteiner gjennom hele dagen hjelper deg også å bevare muskelmassen når du går ned i vekt. Varier mellom kvarg, cottage cheese, egg, fisk, kylling, bønner og linser.

4. Reduser fettinntaket

Fett gir mer enn dobbelt så mange kalorier per gram som karbohydrater og proteiner. Fett må heller ikke omdannes i kroppen for å lagres. Det er derfor effektivt å redusere fettmengden i kosten for å holde kaloriinntaket og kroppens fettreserver på et lavt nivå. Pass på at det fettet du spiser, er av god kvalitet fra fet fisk, avokado, olivenolje og nøtter. Forskning viser at det kan være en sammenheng mellom inntak av mettet fett (fete animalske produkter) og overvekt.

5. Spis karbohydrater med mye fiber

Fiber metter og er mat for de gode bakteriene i magen. En god bakterieflora kan beskytte mot overvekt og stoffskiftesykdommer. Hvitt brød kan derfor godt byttes ut med grovt rugbrød. Jo høyere fiberinnhold, desto bedre, og fokuser på mathavre, quinoa, fullkornsbulgur og rotfrukter i stedet for pasta og ris. Disse inneholder mer fiber, og du blir mett av mindre mengde mat.

6. Spis en gulrot før maten

Hvis du er skrubbsulten når du begynner å spise, er det vanskelig å stå imot for eksempel hvitt brød og fete sauser, om det er en del av middagen. Ta gjerne en gulrot eller paprika før måltidet, så er du passe sulten til middag.

7. Spis bare én porsjon

Bestem deg på forhånd for hvor mye du skal spise, og hold deg til det du legger på tallerkenen. Husk at det tar litt tid før metthetshormonene blir aktivert, så spis sakte slik at de rekker å gi deg metthetsfølelse. Du vil bli forbauset over hvor lite mat du kan bli mett av.

8. Slutt å drikke kalorier

Uansett om drikken er næringsrik eller ikke, vil den ikke mette like godt som fast føde. Derfor bør du heller spise frukten hel enn å drikke den i smoothies eller juice, og drikk vann i stedet for andre drikker både til maten og ellers. Du kan variere og friske opp med jordbær- eller agurkvann.

9. Vær mett når du handler

Du har sikkert lagt merke til at innholdet i handlekurven er ulikt avhengig av om du er sulten eller mett når du handler? Og ingen har vel unngått å se at godterihyllene ofte er plassert rett ved kassene. Hvis du er mett når du handler (gjelder også når du handler på nettet), vil du velge de matvarene du vet at du bør spise. Hvis du ikke har noe usunt i huset når du blir sugen på noe godt, er sjansen mye større for at du holder deg til kostholdsplanen.

10. Ikke overkompenser for det du forbruker under trening

Det er lett å føle seg flink når du har vært gjennom en tøff treningsøkt. Men husk at det er fort gjort å spise opp kaloriene du akkurat brukte opp. Treningen vil aldri være forgjeves, men vektreduksjonen vil antakelig utebli.

Og til slutt: Pass på å nyte veien til en sunn livsstil som det faktisk ikke er så ille å fortsette med også når du har nådd målvekten. Spis sunn mat som du synes er god, gjerne sammen med venner og familie, så kan du også fokusere på noe annet enn maten.

Kristine Symreng er autorisert kostholdskonsulent hos SATS.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →