Til sats.no
Bli medlem

Verdt å vite om du ikke teller kalorier

Verdt å vite om du ikke teller kalorier

Er næringsrik mat det samme som kalorifattig, og kan jeg spise ubegrensede mengder av såkalt sunne matvarer?

SATSELIXIA
18. april 2018

Det er ikke nødvendig å telle kalorier for å holde vekten, men det er smart å vite litt om kaloriinnhold i ulike matvarer, og at kalorifattig ikke nødvendigvis er det samme som næringsrikt.

Ønsker du å holde en sunn vekt, uten å telle kalorier, er det noen enkle regler du kan følge.

Matvarer med mye fett

Nøtter er sunt og inneholder nyttige omega-3 fettsyrer, fiber og proteiner. Men nøtter er også en av de store kaloribombene. 1 dl valnøtter (40 gr) inneholder 270 kalorier, nesten like mye som en halv porsjon middag.

Det samme gjelder peanøttsmør, som også er rikt på næring, men gir drøye 100 kalorier per spiseskje (17 gram). Olivenolje, som vi gjerne bør spise daglig for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, inneholder 115 kalorier per spiseskje (13 gram).

Les også: Slik bør du spise for å gå ned i vekt

Det er med andre ord enkelt å overstige dagsbehovet for kalorier om maten inneholder mye fett. Derfor anbefaler vi at ca 30% av kaloriene kommer fra fettrike matvarer som fet fisk, avokado og vegetabilske oljer.

Gå ned i vekt

Effektive treningsprogram for alle nivåer, for deg som vil gå ned i vekt og få en veltrent kropp.

Test nå Bli medlem

Matvarer med mye fiber, vann og protein

Frukt, grønnsaker, rotfrukter, belgvekster, torsk, tunfisk og kylling er alle matvarer med høy metthetsverdi per kalori. Om kosten din inneholder mye av disse matvarene er det derfor enklere å holde en stabil, sunn vekt. Anbefalt mengde av frukt og grønnsaker er 500 gram per dag.

Sukker gir tomme kalorier

Matvarer med tilsatt sukker gir såkalte tomme kalorier med liten metthetsfølelse og lite næring. Dette er matvarer du kan gjerne kan spise en gang i blant, men ikke daglig. Eksempelvis inneholder 100 gram sjokolade ca 570 kalorier.

Les også: Hvorfor er sukker usunt?

Vær også oppmerksom på at ulike drikkevarer inneholder mye kalorier, uten å gi særlig metthetsfølelse. Det gjelder både øl, vin og brus. Ta deg gjerne en smoothie eller ferskpresset juice, men vurder også om du faktisk blir mer mett av å spise råvarene.

Vil du lese mer om mat og kalorier? I saken Er det smart å telle kalorier finner du en oversikt over matvarer med 500 kcal.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →


;