Sørg for at du vedlikeholder formen og fortsetter fremgangen også etter ferien
Til sats.no
Bli medlem

Slik beholder du løpeformen gjennom sommeren

Slik beholder du løpeformen gjennom sommeren

Du har trent strukturert og bra gjennom hele våren og formen er god. Men hva gjør du nå som sommerferien kommer og de faste hverdagsrutinene uteblir?

Runar Sæther
Runar Sæther
28. juni 2017

Hva skal til for at du vedlikeholder formen og kan fortsette den fine fremgangen også etter ferien?

Legg en treningsplan for hele sommeren – ikke bare ferieukene. I for- og etterkant fokuserer du på høyere intensitet og volum, mens du i selve ferieperioden kan fokusere på restitusjon og vedlikehold. 

Trening etter ferien. Behold løpeformen

Hvor mye er nok?

Tro det eller ei, men for å vedlikeholde formen gjennom et par ferieuker, holder det at du trener 2-3 ganger i uken. Fokuser på fart og kortere økter med skikkelig innsats  (intervaller og tempoøkter). Får du til flere økter utover dette, er det ren bonus.

Forslag til gode intervalløkter kan være:

  • Fartslek der du løper vekselvis 2 minutter hardt/1 minutt rolig, 10 repetisjoner.
  • Pyramide der du løper 1-2-3-4-3-2-1 minutter hardt. Pausene mellom er halvparten av intervallene.
  • 30 minutter naturlig intervall i terreng. La terrenget bestemme lengde og intensitet på itnervallene. Løp for eksempel hardt i motbakker og rolig på flatere partier.  

Vær fleksibel og tren alternativt

Dette er også en ideel tid for å tenke alternativt. Særlig om det er forhold som gjør det vanskelig å gjennomføre dine ordinære økter. Bruk sykkelen, ta en svømmetur og la sliten løpemuskulatur få hvile og restituere ved behov.

Les også: Den ultimate guiden til kondisjonstrening

Bruk dessuten miljøet du er i til å variere treningen. På fjellet kan du eksempelvis benytte sjansen til å løpe i terreng og på sti. Dette bedrer balansen og styrker kjernemuskulatur din. Du kan variere mellom rolige turer og naturlige intervaller.

Trening etter ferien. Behold løpeformen

Tilpass treningen til temperaturen

Varmen kan være en utfordring. Liker du å stå opp tidlig kan det fungere å gjennomføre tøffe økter på morgenen. Da har du dessuten gjennomført dagens økt før resten av reisefølget har stått opp og du kan nyte resten av dagen med ekstra god samvittighet. Et annet godt alternativ er tredemølle. Akkurat som når snø og is kan hindre trening ute på vinteren, kan tredemøllen være din beste venn når temperaturen gjør det uutholdelig med tøffe økter utendørs. 

Tren med familie og venner

Med langt færre forpliktelser og mer tid til rådighet, er det også lettere å få til treningsøkter sammen med andre. Enten det er med samboer, barn eller venner – vær fleksibel, varier treningen og ha det moro. Det er tross alt ferie, og treningen skal være lystbetont. 

Løpesightseeing

I mange storbyer finnes det ulike guidede løpeturer for å se byens severdigheter. Men dette kan du selvsagt også gjøre på egen hånd. Alt du trenger er kart og/eller telefon, og en viss formening om hva du vil se og hvor du vil løpe. Løp før frokst og du unngår dessuten de store massene. 

Løpetrener Runar Sæther

Vil du ha flere tips til hvordan du kan få bedre kondisjon? Vi har gjort det enkelt for deg og samlet mange av våre treningstilbud for deg som ønsker å få bedre kondisjon.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Løping

Trening

Les mer om Trening →