Dietter, funker det?
Til sats.no
Bli medlem

Dietter, funker det?

Dietter, funker det?

Ja, faktisk. Hvis du vil gå ned i vekt, vil de fleste dietter fungere. Utfordringene kommer egentlig først når du har kommet ned på den vekten du vil ha, du er fornøyd med resultatet og blir bedagelig og begynner å spise som vanlig. For dietten er jo bare for å gå ned i vekt, ikke sant?

Kristine Symreng
Kristine Symreng
05. juni 2017

Når du velger en diett, bør den helst ligge så nært ditt vanlige kosthold som mulig. Hvis den krever alt for store endringer i kostholdet, eller hvis du må spise på en måte du ikke liker, er sjansene for en varig livsstilsendring veldig små, uansett om det var vektreduksjon eller bedre helse du var ute etter.

Når du senere begynner å spise som du alltid har gjort, vil du både kjenne deg og se ut som du alltid har gjort. Mitt råd er derfor å ikke følge en diett slavisk. Velg ut det beste fra hver diett. Her kommer et eksempel fra to vanlige dietter som har vært moderne litt vel lenge nå.

LCHF (low-carb-high-fat)

Fordel: Søte matvarer faller bort, og inntaket av raske og ofte næringsfattige karbohydrater minimeres.

Ulempe: Sunne karbohydrater (f.eks. belgfrukter, rotfrukter og frukt) forsvinner, til tross for at disse gir god metthetsfølelse og har bevist positiv effekt på helsen. Talsmenn for dietten anbefaler som oftest feil typer fettkilder

I stedet kan du: Minimere inntaket av godteri, bakverk, brus, hvitt brød og hvit pasta, men beholde matvare som bønner, gulerøtter og epler. Spis gjerne fett, men av riktig type, så som avokado, olivenolje, naturelle nøtter og fet fisk.

LCHF (low-carb-high-fat)

5:2 (Spis hva du vil 5 dager i uken, og begrens inntaket til ca. 500 kcal de 2 andre dagene)

Fordel: Nettoeffekten av ukens matinntak gir forhåpentligvis en vektreduksjon, forutsatt at du ikke slipper deg for mye løs de øvrige dagene.

Ulempe: Det er vanskelig å orke å trene eller i det hele tatt prestere noe med så lite energi. Ofte sosialt hemmende

I stedet kan du: Spise litt mindre hver dag, for eksempel ved å la 50 % av innholdet på tallerkenen til lunsj og middag være grønnsaker, og ved å redusere inntaket av søtsaker.

Høres det kjedelig ut? Kanskje det. Men det høres mye morsommere ut enn å begynne på hver nye diett som lanseres, for så å mislykkes og måtte begynne på nytt igjen gang på gang.

Kostholdet må alltid tilpasses den enkelte ut fra hvilke matvarer som gir mye næring og som du synes er gode. Det må også fungere i det livet du lever med jobb, familie og venner for at det skal holde i lengden.

Lurer på hvordan du skal trene for å redusere vekten? Vi har gjort det enkelt for deg, og samlet alle våre treningstilbud for deg som ønsker å gå ned i vekt.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon | Vektreduksjon

Trening

Les mer om Trening →