Til sats.no
Bli medlem

Slik går du raskest ned i vekt

Slik går du raskest ned i vekt

Sliter du med at vekten går opp og ned, og vil du aller helst bli kvitt noen overflødige kilo? Start med å etablere gode vaner, det vil du neppe angre på.

Kristine Symreng, dietist
Kristine Symreng, dietist
06. oktober 2017

Når du skal kvitte deg med noen ekstra kilo, handler det om å etablere og holde på sunne hverdagsrutiner. Det er vanene du lever med hver dag, som vil gi resultater. For å komme raskt i form er det best å kombinere et sunt kosthold med høyintensiv trening og mye hverdagsmosjon.

Kosthold er helt vesentlig

Når du skal ned i vekt eller stramme opp litt, må du minimere inntaket av tomme kalorier. Med et kosthold som gir færre kalorier enn dagsbehovet, er det ingen plass til noe du ikke har godt av. Og et lavere inntak enn behovet er helt nødvendig for at du skal gå ned i vekt.

Tenk på at alt du stapper i munnen, skal være næringsrikt. Velg derfor frukt i stedet for godterier, fullkornsbrød i stedet for loff og vann til drikke. Spis mye grønnsaker som metter og gir næring uten å bidra med nevneverdig mye kalorier. Når du går ned i vekt, er proteininntaket viktig for å ikke miste muskelmasse, så spis noe proteinrikt til hvert måltid.

Ved å spise næringsrikt mat vil du få bedre resultater av treningen. Det blir også lettere å holde energiinntaket nede uten å måtte gå sulten eller telle kalorier.

Høyintensiv trening

Det som gir absolutt best effekt på energiforbruket og gi deg en veltrent kropp raskt, er å få pulsen skikkelig opp når du trener. Ha gjerne innslag av både styrke og kondisjon i treningsøktene. Kondisjonstreningen gjør kroppen mindre, mens styrketreningen former og gir deg bedre holdning.

Varm opp i ca. 10–15 minutter før en høyintensiv økt, og tilpass nivået etter treningsvanene dine for å unngå skader. Tren gjerne høyintensive økter annenhver dag. Hvis du er nybegynner, holder det med 20 minutter. Etter hvert som kroppen venner seg til høyintensiv trening, forlenger du øktene til 30, 40, 50 og 60 minutter.

Hverdagsmosjon teller

Siden du ikke bør drive med høyintensiv trening mer enn annenhver dag for at kroppen skal rekke å bygge seg opp igjen, er det bra å komplettere treningen med lavintensiv hverdagsmosjon. Kroppen er laget for å bevege seg jevnlig i løpet av dagen, og en stillesittende livsstil er farlig uansett om du trener høyintensivt noen ganger i uken.

Det beste er å få inn mosjonen som transport til jobben og butikken og i andre aktiviteter i hverdagen. Kan du gå eller sykle dit du skal? Kanskje finnes det også et ståbord på jobben eller mulighet til kreative gående møter? Kan du gå rundt mens du snakker i telefonen? Velger du trappen eller heisen? Bestem deg for å være aktiv i hverdagen. Det tar som ofte ikke så mye lenger tid å sykle til jobben eller å ta trappen i stedet for heisen.

Kosthold + høyintensiv trening + hverdagsmosjon = toppform

Vanskeligere er det faktisk ikke å komme i god form. 

Vil du vite mer om hvordan du kan trene effektivt for å gå ned i vekt? Sjekk alle våre treningstilbud her.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Vektreduksjon

Trening

Les mer om Trening →