Kom raskt i god form med gruppetrening
Til sats.no
Bli medlem

Derfor bør du prøve gruppetrening

Derfor bør du prøve gruppetrening

SATS tilbyr effektive og inspirerende gruppetimer som passer ditt nivå. Velg mellom 120 ulike konsepter, som er utviklet for at du skal finne toppformen.

SATS
SATS
28. januar 2018

Skulle du ønske at du var mer motivert til å trene? At det var noen rundt deg som pushet deg til å yte ditt beste? Mange dropper dessverre å trene på grunn av manglende motivasjon, mens andre presser seg til å løfte tungt og løpe langt på egenhånd bare fordi det har blitt en rutine.

Hvorfor trene i gruppe?

  • Trygt for kroppen
  • Trenger ikke forhåndskunnskap
  • Det er morsomt å trene med andre
  • Gir bedre fremgang
  • Komplett trening

Heldigvis finnes det råd. Treningsgleden og resultatene kommer nemlig ofte når du trener sammen med andre.

- Det er svært motiverende å trene med andre medlemmer i gruppetimer. Med en instruktør som driver deg gjennom økta, er det også lettere å yte det lille ekstra, forteller Randi Christensen, ansvarlig for SATS gruppetimer i Norden.

Få mer selvtillit

Med over 120 ulike timer har SATS landets bredeste konseptutvalg. Det vil si at du alltid finner en økt som er skreddersydd for deg og din livssituasjon - enten du vil ned i vekt, bli sterkere eller bare elsker å danse.

Fordelene med å trene i grupper er mange, og det er faktisk vitenskapelig bevist at denne treningsformen er alfa omega for både kropp og sinn. I 2015 samlet forskere fra amerikanske Penn State University 25 personer som alle ble beskrevet som "stillesittende". De måtte deretter gjennom 30 uker med ulike former for gruppetimer.

Slik kategoriseres gruppetimene

Alle timene blir kategorisert og følger et sett med "reasons":

  1. Get fit - Bli veltrent og få en definert kropp
  2. Lose weight - Brenn kalorier og gå ned i vekt
  3. Improve cardio - Bli rask og utholdende
  4. Get strong - Bli sterkere og bygg muskler
  5. Reload & Recover - Finn din indre balanse
  6. Love to dance - Musikk, energi og trening
  7. Back from pregnancy - Kom i form etter graviditeten

Så hva skjedde? Etter syv og en halv måned med svette og melkesyre kunne hele 20 av 25 deltagere skryte på seg å ha fullført hver eneste time. Ifølge studien hadde samtlige deltagerne fått lavere fettprosent og kolesterolnivå, samt større selvtillit. Og ikke nok med det: De ble alle forvandlet til mosjonister som prioriterte trening i hverdagen.

Bli motivert av nye venner

Slike suksesshistorier opplever også mange gruppeinstruktører på SATS. Utallige medlemmer dukker opp på samme økt uke etter uke. År etter år.

- Det er lettere å møte opp og trene regelmessig når du har gjort en avtale med deg selv og booket deg på time. I tillegg er det sosialt og vi ser mange som skaffer seg venner gjennom å trene på faste timer, sier Christensen.

Variasjonen mellom gruppetreningene gjør at ingen økter er like. Ulike instruktører bruker ulike metoder, ulike øvelser og musikk.

- Det beste med gruppetimene er at jeg alltid får maks utbytte av treningen, og at jeg blir full av energi uansett hvilken dag det er. Flinke instruktører, musikken og energien gjør alle timene varierte, sier Tina Emilie Huth, som har trent hos SATS i åtte år.

Styrketrening, gruppetrening. Effektiv trening

Tren riktig og trygt

Medlemmene kan også være trygge på at treningen både er effektiv og sikker. Randi Christensen forteller at sentrene jobber kontinuerlig med å utvikle produktene og instruktørene slik at medlemmene får trening som er optimal og i tråd med treningslæren.

- Instruktørene er den viktigste ressursen. Det som kjennetegner en gruppetrener på SATS er kompetanse, mye "passion" og høy motivasjonsfaktor, fastslår hun.

Les også: Tren riktig - bli sterk

Passer for alle - uansett nivå

Gruppetrenernes oppgave er også å legge opp timene slik at alle medlemmer kan delta. Hos SATS trener nybegynnere ved siden av medlemmer som har deltatt på samme time i 10 år. Men det finnes også egne timer for deg som er ny og som ønsker en mykere start på treningen, som for eksempel Easy yoga.

Finn motivasjon til å trene

  1. Møt unnskyldningene
  2. Planlegg treningen
  3. Ikke vær for streng
  4. Finn en treningsform du trives med
  5. Ta deg tid til å kjenne på effekten

Du trenger med andre ord ingen forhåndskunnskaper, og du bestemmer selv hvor hardt du skal pushe deg selv.

- Fordelen med gruppetimer kan være at du faktisk fullfører hele økta, mens det er lettere å avbryte eller korte ned når du trener alene. De fleste tar i det lille ekstra når man trener sammen med andre og blir sett av en instruktør, sier hun.

Les også: Den ultimate guiden til styrketrening

Tren i mindre grupper

Hos SATS kan du stole på at du får en treningshverdag som følger de viktigste trendene i treningsverdenen. I tillegg til å ha landets største utvalg av gruppetreninger, utvikles det stadig nye konsepter og treningsopplevelser.

Hvis du har behov for enda tettere oppfølging og personlig veiledning i treningshverdagen, finnes det også en rekke alternativer for det på sentrene.

Både gjennom konseptene Build'n Burn, Prformance, HiYoga og Boot camp får man en treningshverdag i eksklusive grupper.

- Jeg elsker å trene på SATS Storo med instruktørene som er der. De smiler alltid og gir mye av seg selv. Det smitter over på meg. Det er også mye positiv energi og bra samhold i gruppa, noe som får frem det beste i oss alle, sier Therese Kaarfald, som bruker SATS seks ganger i uken.

Vil du komme i gang med treningen, trene mer styrke eller kanskje forbedre kondisjonen? Her har vi samlet mange av våre treningstilbud, basert på hva du ønsker å oppnå med treningen.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon | Komme i form

Trening

Les mer om Trening →