Til sats.no
Bli medlem

Må jeg varme opp før trening?

Må jeg varme opp før trening?

Vi sier et absolutt ja til å varme opp før trening. Med oppvarming øker du kroppstemperaturen, forbereder musklene og forebygger skader.

SATS
SATS
19. oktober 2017

Dette bør du vite om oppvarming

  • Bruk 5–10 minutter på å varme opp
  • Øk pulsen gradvis
  • Gjør bevegelser som ligner hovedaktiviteten for å kommunisere med riktige muskler
  • Du skal bli svett, men ikke sliten i musklene
  • Gjør store bevegelser og aktiver både armer og bein
  • Oppvarmingen setter i gang blodsirkulasjonen og leddvæsken blir lettflytende og smører leddene
  • Oppvarming er nødvendig før all fysisk aktivitet

– Oppvarming i en crosstrainer er en effektiv og skånsom måte som gir varme i hele kroppen. Armbevegelsene i crosstraineren bidrar til å skape rotasjon mellom virvlene i den øvre delen av ryggen. – I dette området er de fleste stive, sier Anna-Carin Gustafson Ideberg, personlig trener på SATS. – Mye på grunn av stillesittende arbeid med armene foran kroppen.

Når kroppstemperaturen stiger smøres leddene, og musklene blir mer elastiske. Dermed reduseres også risikoen for at du får strekk og skader.

Forbered musklene du skal trene

– Forbered deg på de øvelsene du skal utføre og bruk de musklene som skal belastes. Skal du gjøre styrketrening for bein, er det smart å gjøre noen enkle beinøvelser for å klargjøre musklene.

Når vi varmer opp, får vi i gang blodsirkulasjonen, som gjør at nerveimpulsene når raskere fram til musklene. Du kan prestere mer og reagere kjappere. Treningen blir rett og slett bedre og mer effektiv.

Les også: Slik unngår du skader i styrkesalen

Varm opp før all trening

Oppvarming inngår i alle gruppetreningsklasser, og er nødvendig uansett om du skal trene styrke på treningsstudioet, jogge, gå på ski eller sykle. Start i et rolig tempo, og sørg for at du er varm først selv om du har litt dårlig tid. Det skal ikke så mye til for å forebygge skader.

Det er også nødvendig å varme opp for å omstille kroppen fra hvile til aktivitet. Og det tar en stund for kroppen å tilpasse evnen til oksygenopptak med økt belastning. Det er derfor det i begynnelsen kan føles tungt, og at du blir andpusten. Musklene får ikke det oksygenet de trenger, men du vil merke at etter noen minutter når pulsen har økt, har også okysgenopptaket stabilisert seg.

Du kan også bruke oppvarming som en tid der du mentalt forbereder deg på treningen. Er du kald, er det godt for både kropp og sinn å starte forsiktig.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Komme i form | Helse

Trening

Les mer om Trening →