Til sats.no
Bli medlem

Disse spørsmålene får PT-er ofte

Disse spørsmålene får PT-er ofte

Mange grubler over de samme tingene i treningshverdagen. Heldigvis har personlige trenere ofte svaret på det meste.

SATS
SATS
09. oktober 2017

Dukker det opp flere spørsmål i hodet ditt når du går ut dørene på treningssenteret? Eller når du står foran speilet ditt hjemme? Du er på ingen måte alene.

Trening er en svært viktig del av livet til mange, og da er det helt normalt å fundere over ting som tallene på badevekta, opp- og nedturene på tredemølla eller øvelsene du fortsatt ikke behersker.

SATS personlige trenere merker ofte at medlemmer lurer på det samme. Vi tok derfor en prat med de rutinerte PT-ene June Witt og Mari Rangnes for å høre om spørsmålene som går igjen, og hvilke ekspertråd de gir.

Hvordan kan jeg få større og sterkere rumpe?

June Witt, ved SATS CC Vest, forteller at dette spørsmålet stilles oftere og oftere, spesielt av jenter.

– I mange tilfeller spiser disse jentene for lite, og da kan det være at jeg forteller dem at man må spise mer – og riktig – for å bygge mer muskler. I tillegg må man selvfølgelig trene rumpa på forskjellige måter, som for eksempel gjennom tunge løft med færre repetisjoner og lettere løft med flere repetisjoner. Man bør med andre ord trene setemusklene på en variert måte, sier Witt.

Hvordan kan jeg gå raskere ned i vekt?

Dette er et av livets store spørsmål, og en av hovedgrunnene til at utallige har meldt seg inn på et treningssenter. Det finnes imidlertid ikke et enkelt svar på dette spørsmålet.

Ifølge Witt er det en utbredt tankegang at man raser ned i vekt så lenge man trener hardt nok. Men det stemmer ikke.

– Mellom 70 og 80 prosent av jobben går på kostholdet. Så hvis man trener én time og forbrenner 1000 kalorier, bør man ikke dra hjem og spise 1000 kalorier med en gang og forvente at man går ned i vekt. Man forbrenner som regel mindre enn man tror når man trener, påpeker Witt, som også er utdannet kostholdsrådgiver.

Jeg trener mye, men merker ingen fremgang. Hvorfor?

Når Mari Rangnes, ved SATS Ullevaal Stadion, får spørsmål om mangel på progresjon, forsøker hun å analysere medlemmets treningsrutiner. Er treningen variert nok? Kjøres det samme programmet økt etter økt? Og hvordan er egentlig kostholdet? –

Det er faktisk mange som spiser for lite, og feil. For å få fremgang og gå ned i vekt, spiser mange veldig lite, men det er ikke nødvendigvis det som er riktig, konstaterer Rangnes.

Hvordan blir jeg kvitt mage- og sideflesket?

Mange har som mål å stramme inn mageregionen når de kontakter en PT. Det krever ofte knallhardt arbeid både på treningssenteret og ved matbordet.

– Når jeg får dette spørsmålet, pleier jeg å si at det er vanskelig å forbrenne bort det enkelte problemområdet, men at man heller bør tenke en kombinasjon av å trene store muskelgrupper og kondisjon for å få sving på hele systemet, sier Rangnes.

Hvordan kan jeg bli kvitt smertene i ryggen?

Ryggsmerter er et stort problem blant nordmenn. Heldigvis kan riktig trening, med god veiledning fra en PT, være til stor hjelp.

– Det kan være flere årsaker til at man har vondt i ryggen, men om et medlem stiller meg dette spørsmålet, gjør jeg noen tester som går på fleksibilitet og styrke for å se hvor problemet ligger. Ofte kan problemet være spent og svak setemuskulatur eller hofteledsbøyer, samt svak kjernemuskulatur. Det er også noen som får dårlig holdning gjennom mye kontorarbeid, noe som kan gi smerter i ryggen, sier Witt.

Hvorfor trener vi ikke mageøvelser?

Som tidligere nevnt, har treningsmosjonister i alle aldre mål om å stramme opp magen. Likevel kjøres det sjelden situps, skrå situps eller andre mageøvelser i løpet av en PT-time. Hvorfor?

– Jo, da pleier jeg å svare medlemmene følgende: Vi har tatt blant annet knebøy, utfall og hangups, som alle involverer kjernemuskulaturen. Vi har begrenset med tid, og det er bedre pushe hele systemet enn å bare ta kjerneøvelser, sier Mari Rangnes.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon

Trening

Les mer om Trening →