Par som trener sammen, holder sammen.
Til sats.no
Fri innmelding + Fri trening t.o.m. 31. august*

Par som trener sammen, holder sammen

Studier viser at par som trener sammen blir mer sammensveiset. Siss (76) og Bjørn (78) har trent sammen på SATS siden 2007 og er ikke i tvil om at det gjør både kroppen og forholdet sterkere.

SATS
SATS
04. februar 2020

- Siss kommer snart, hun er i garderoben ennå. De bruker så lang tid i garderoben, disse damene, de løser alle verdensproblemer der inne.

Bjørn smiler lurt; siden 2007 har han møtt opp på SATS Nydalen og SATS Storo sammen med sin kjære Siss. I like mange år har de stått ved utgangen og ventet på hverandre etter trening. Hver fredag går de sammen ned en etasje til Jordbærpikene på Storosenteret for å møte resten av den faste treningsgjengen etter spinningtime.

Det sosiale er det viktigste

Siss kommer etter hvert ut fra garderoben og da jeg spør om de løser alle verdensproblemer i garderoben svarer hun umiddelbart ja og fortsetter:

- Garderoben er en arena for småprat og alvorsprat, det er akkurat som om det er litt lavere terskel for å snakke om ting som er litt vanskelige. Noen har kanskje noen vondter, noen trenger litt støtte og så hjelper det bare å snakke med noen om det. Og så snakker vi om barn og barnebarn, om reiser og så passer vi på å skryte av hverandre for gjennomført trening. Det er veldig sosialt!

For Bjørn og Siss er det viktigste ved treningen å holde seg i form. Det sosiale er et tilleggsgode. Da de startet på SATS Nydalen i 2007 var de åtte deltakere på seniortimen. Etter kort tid vokste gruppen og for å møte etterspørselen har de nå flere seniortimer på timeplanen både på SATS Nydalen og SATS Storo.

- Det spredde seg jo, og vi snakket med mange av våre venner om hvor bra disse timene er.

Etter hver trening samles treningsgjengen på kafé, og de er enige om at dette er veldig hyggelig og sosialt etter gjennomført trening.

- Denne belønningen i form av et koselig kafébesøk sier mye om hvor viktig denne faste rutinen er for den mentale helsen vår. Gjennom treningen har vi fått venner vi aldri ellers ville fått, og vi er langt mer sosiale enn vi ville vært om vi ikke hadde disse faste treningsavtalene hver uke.

Les også: Visste du at hjernen sannsynligvis er det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet?

Bygger hverandre sterke

Bjørn og Siss har vært gift i 53 år og har alltid vært aktive, men det var først i 2007 at de fikk en fast rutine på treningen sammen. Nå trener de sammen mandag og onsdag på SATS Nydalen og fredagene på SATS Storo.

På spørsmål om hvem som er flinkest til å motivere peker de på hverandre. Og det er ingen tvil om at denne felles interessen for å holde seg i form gjør at de er flinke til å backe hverandre:

- Det skal veldig mye til for at vi ikke beveger oss. Har vi noen vondter setter vi oss ikke ned, da er vi flinke til å motivere hverandre og oppmuntre til å gå på trening og gjøre det man kan. Vi vet hvor mye overskudd treningen gir oss, og da vet vi jo begge at en litt halvveis trening er bedre enn å bli sittende hjemme. Du kan jo si at vi på den måten hjelper hverandre å bli sterke både fysisk og mentalt!

Men sykkelen min får du aldri!

De er blitt en fast treningsgjeng på disse seniortimene, men så dukker det jo også opp nye innimellom og de skal alltid føle seg velkomne, presiserer Bjørn og Siss.

- Når det kommer nye medlemmer, hilser vi på dem. Man skal ikke undervurdere effekten av å høre noen si «Hei, velkommen på trening!». Det handler jo om å bli sett, at noen skryter litt av deg og motiverer deg.

I boken «Sterk hjerne med fysisk aktivitet» skriver Ole Petter Hjelle at forskning viser at det å trene sammen med noen øker sjansen for å lykkes med en livsstilsendring. Å trene sammen med noen gjør aktiviteten mer forpliktende, og det sosiale aspektet er helsefremmende i seg selv. Dette kan både Bjørn og Siss bekrefte:

- Man føler helt klart en forpliktelse overfor de andre i gruppen. Vi har en avtale på at vi må si ifra til hverandre om vi ikke kommer på trening, hvis ikke blir vi bekymret. Det å vite at noen venter på deg, og savner deg om du ikke er der, er en viktig motivasjon i tillegg til det å holde seg i form!

At de er blitt en sammensveiset gjeng på disse seniortimene er det ingen tvil om, og de har helt åpenbart funnet sin plass både i gjengen og i gruppetreningssalene:

- Det er jo nesten litt flaut, men hvis det kommer noen nye som tar plassen «din» i sykkelsalen så faller det jo noen ganger noen spøkefulle kommentarer som «Jeg har visst mistet sykkelen min i dag!». Det er jo ikke ondsinnet, man er bare vanemennesker. Vi må skjerpe oss litt på det. Men du må få med at vi prøver å være flinke til å inkludere alle nye! De blir alltid inkludert i det faste kafébesøket vårt også, vi liker veldig godt å stifte nye bekjentskaper.

Les også: Visste du at én gåtur om dagen reduserer risikoen for demens med 50 prosent?

Flere eldre trener

Tall fra Levekårsundersøkelsen 2019 viser at det er stadig flere eldre som trener og det er spesielt styrketrening som har fått et kraftig løft. Økningen i antall personer som driver med styrketrening er størst blant personer som er 67 år eller eldre. Dette er godt nytt med tanke på at det er så store helsefordeler ved å trene styrke – Helsedirektoratet anbefaler alle voksne og eldre å trene styrke to ganger i uken.

Med barnebarn har Bjørn og Siss fått kjenne på kroppen hvor viktig det er med balanse og styrke i kroppen jo eldre man blir. Siss ler når hun erkjenner at man fort glemmer den litt slitsomme småbarnsperioden:

- Jeg hadde glemt, jeg, hvor mye styrke som trengs i lårmusklene når man skal opp og ned fra gulvet i lek med en liten pike som krabber rundt på gulvet!

For Bjørn og Siss er det nettopp det å være sterk nok, å ha energi nok, til både seg selv og barn og barnebarn som gjør at de trener. Det ligger rett og slett mye kjærlighet i ønsket om å holde seg friske sammen.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Trening

Les mer om Trening →