Til sats.no
Bli medlem

Hvorfor er det bra med bevegelighetstrening?

Hvorfor er det bra med bevegelighetstrening?

Kan du legge hendene på gulvet med rette bein, eller sier det stopp allerede i knehøyde? Bevegelighetstrening er hot akkurat nå, men hva er det egentlig og hvorfor er det så bra?

Rebecca Hammel
Rebecca Hammel
28. september 2017

Bevegelighet handler om evnen til å bevege seg i ett eller flere ledd. Først og fremst begrenses bevegeligheten av bindevevet i musklene, selv om det også finnes andre faktorer som påvirker. Begrepet «bevegelighetstrening» omfatter normalt alle former for tøyningsøvelser, der man enten arbeider statisk eller dynamisk med muskelen, for å strekke den til det ytterste og dermed øke bevegeligheten.

Du kan teste bevegeligheten din aktivt og passivt. For å teste den aktive bevegeligheten gjør du en øvelse som utfordrer bevegeligheten ved hjelp av egen muskelkraft, for eksempel å gå ned i spagat. Når du skal teste den passive bevegeligheten, henter du hjelp fra ytre faktorer. For eksempel kan du hjelpe til med en hånd når du drar låret bakover i en tøyning for å komme litt lenger enn du normalt gjør.

Få økt bevegelighet

Effektive treningsprogram for alle nivåer, for deg som ønsker en mer bevegelig og fleksibel kropp.

Test nå Bli medlem

For de fleste aktiviteter er det bra å han en god aktiv bevegelsesevne i musklene, slik at du kan utføre styrkeøvelser på riktig måte eller strekke ut løpssteget optimalt. 

Les også: Den ultimate guiden til yoga

Hvorfor blir vi stive?

Det finnes flere årsaker til at vi blir stive. Før du begynner med bevegelighetstrening, er det smart å undersøke akkurat hva som er din årsak. Selvfølgelig har alder en innvirkning på bevegeligheten, siden vi med årene får mer bindevev rundt musklene. Men det finnes andre faktorer som ofte har betydelig større innvirkning, som inaktivitet og opplevd ustabilitet.

Å være inaktiv betyr at du ikke bruker musklene tilstrekkelig, som igjen fører til at du mister styrke og bevegelighet. Opplevd ustabilitet betyr at kroppen opplever at du er ustabil i et område, og vil beskytte dette området ved å stramme opp og kompensere med en annen muskel.

Med utgangspunkt i disse faktorene fungerer det altså ikke alltid å bare trene på bevegelighet og tro at du skal bli mer bevegelig. Du må gjøre noe med passiviteten og/eller ustabiliteten siden kroppen ellers ikke vil slippe spenningene.

Bevegelighet og andre aktiviteter

God bevegelighet er viktig hvis du driver med idrett, siden det reduserer skaderisikoen og gjør at du kan utnytte kapasiteten i musklene fullt ut. La oss ta et par eksempler.

Du skal gjøre knebøy og er ubevegelig i hofteleddet. Da er det vanskelig for deg å gjøre øvelsen riktig, og kroppen vil prøve å kompensere for at du skal utføre øvelsen korrekt. Sannsynligheten for at teknikken blir dårlig, og at du belaster kroppen på feil måte, er veldig høy, og kan føre til skader på lengre sikt.

Hvis du har redusert bevegelighet når du løper, for eksempel på baksiden av låret eller i hoften, vil det påvirke evnen til å ta ut løpssteget optimalt. Det kan føre til at du ikke utnytter muskelkraft og hjertekapasitet fullt ut.

Du har kanskje god kondisjon fordi du er en god syklist, men når du skal løpe, klarer du ikke utnytte dette maksimalt fordi bevegelsesrekkevidden i leddene begrenser deg.

Hvordan få bedre bevegelighet?

Nettet er fullt av øvelser som forbedrer bevegeligheten, men det kan av og til være vanskelig å vite om du gjør dem riktig. Derfor er det et godt tips å prøve noen av øktene på SATS som fokuserer på akkurat dette. FLX, Shape, Hot FLX og Yoga for Athletes er eksempler på slike økter.

Oppsummering

Uansett hvor stiv eller myk du er, trenger alle voksne å trene bevegelighet hele tiden. Hvis du driver med en spesifikk idrett, er det ekstra viktig, siden god bevegelighet gjør at du presterer bedre og reduserer risikoen for skader også i andre idretter. Lykke til!

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Bevegelighet

Trening

Les mer om Trening →