Vondt i ryggen? Bytt ut pillene med yoga - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Vondt i ryggen? Bytt ut pillene med yoga

Vondt i ryggen? Bytt ut pillene med yoga

Nesten alle opplever ryggplager i løpet av livet. Det at nedre ryggsmerter er årsaken til flest trygdeutbetalinger i året, illustrerer omfanget av problemet (NHI).

Tiril Elstad
Tiril Elstad
24. mai 2017

Ryggen er reisverket vårt, beskytter nerver og er viktig for pusten! Ikke rart at smertene forstyrrer fokuset vårt.

Dessverre sliter mange med å finne effektive behandlinger. Da er det godt å vite at yoga har bevist effekt.

The Science

En av de største studiene på feltet delte 101 mennesker med ryggsmerter inn i en yogagruppe, en treningsgruppe og en lesegruppe (Sherman et al. 2005). Det ble gjort målinger før og etter intervensjonene, og så sammenliknet man resultatene. Det viste seg at deltakerne som hadde gjort yoga, opplevde en drastisk reduksjon i symptomer sammenliknet med de to andre gruppene.

Kanskje enda mer interessant var det at yoga bidro til en reduksjon i medikamentbruk. Dette resultatet støttes av flere andre studier (Tekur et al. 2010; Williams et al. 2005).

Yoga vs trening

Til tross for at studiene over er basert på forskjellige yogatyper, inkluderer alle intervensjonene et bredt spekter av ulike yogaøvelser. Blant annet kan meditasjon, pranayama (pusteøvelser), avslappingsteknikker, asana (fysiske øvelser) og yogisk filosofi (yamas og niyamas) nevnes.

Studier viser at yoga faktisk kan være et bedre behandlingsalternativ enn trening for å redusere ryggplager.

Dette illustrerer at yoga er annerledes enn tradisjonell trening, siden det omfatter et bredt spekter av øvelser for både kropp og sinn. Studiene over viser at yoga faktisk er et bedre behandlingsalternativ enn trening for å redusere ryggplager. Hvorfor det er slik, er vanskeligere å vite med sikkerhet.

Rent fysisk tror jeg at yoga kan bedre holdningen, og med det redusere smerter. Det vil si – med yoga lærer man å stable ryggvirvlene oppå hverandre på nytt. Man bevarer de naturlige kurvene (kyfose og lordose), og man balanserer hodet uanstrengt så nakkemuskulaturen får en pause.

Videre vil man kanskje bli mer bevisst i hverdagen. Kanskje man til og med bytter ut stolen med en ståpult på jobben, eller lar skuldrene slappe av når man sitter foran skjermen.

Bytt ut pillene med yoga

Uansett årsak, så taler forskningen for seg. Yoga reduserer ryggsmerter. Siden nesten alle vil få problemer med ryggen en gang i løpet at livet, håper jeg at så mange som mulig får vite om yoga som et verdig behandlingsalternativ.

Videre får man håpe at det kommer studier på effekten av yoga i forebyggende behandling. Dette finnes ikke per dags dato, men har helt sikkert et enda større potensiale i dagens samfunn.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Helse | Treningsmotivasjon | Bevegelighet

Trening

Les mer om Trening →