Hva og når bør du ikke trene?

De aktivitetene som er nevnt under, stiller store krav til kroppen og med en viss skaderisiko.

Kroppen kan havne i posisjoner som kan lede til smerter i ledd og ligamenter på grunn av den økte forekomsten av hormonet relaxin. I kampsport er det dessuten risiko for spark og slag i magen. I flere av de nevnte aktivitetene er det også en viss risiko for å falle. Hvis du driver noen av disse aktivitetene, anbefaler vi at du snakker med din trener som kan gi deg råd i forhold til tilpasninger i treningen og ev om du bør ta en midlertidig pause.

  • Alpint
  • Bandy
  • Klatring
  • Dykking
  • Fallskjermshopping
  • Fotball
  • Gymnastikk og turn
  • Inline skøyter
  • Innebandy
  • Ishockey
  • Kampsport
  • Mountainbike
  • Riding
  • Rugby
  • Snowboard
  • Vannski

Selv om trening gr positive effekter, er det av og til fornuftig å avstå fra trening. Dersom du har opplevd en eller flere av disse tilstandene, anbefaler vi at du tar kontakt med din lege før du ev trener:

  • Om du har hatt tre eller flere spontanaborter.
  • Om du har hatt for tidlig vannavgang.
  • Om det finnes en risiko for en for tidlig fødsel.
  • Om du venter tvillinger eller flere barn.
  • Om du har problemer med svekket livmorhals.
  • Om du har hatt blødninger i andre eller tredje trimester.
  • Andre medisinske tilstander som diabetes, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer.

Mer om trening og graviditet

Hva skjer i kroppen?

Graviditetens ni måneder deles inn i tre tremåneders perioder (trimester).

Trening under graviditet

Hvordan skal du trene som gravid? Ta utgangspunkt i deg selv hvordan du tidligere har trent og hvilken livsstil du har.

Hva og når bør du ikke trene?

De aktivitetene som er nevnt under, stiller store krav til kroppen og med en viss skaderisiko.

Trening etter fødsel

Det er viktig å komme i gang med trening etter fødsel, men som med alt annet er det individuelt når det passer å begynne. Kroppen din har vært igjennom en stor påkjenning så ikke gå ut for hardt.