Hva skjer i kroppen?

Graviditetens ni måneder deles inn i tre tremåneders perioder (trimester).

I det første trimesteret (uke 1-12) skjer de fleste forandringene selv om de ikke synes kroppslig. Trøtthet og kvalme er vanlig i denne perioden og kan ofte lede til at deter vanskelig å holde seg i aktivitet, men forskning viser at fysisk aktivitet hjelper mot såvel trøtthet som kvalme så hvis du kan, ta i hvert fall en rask gåtur framfor å havne i sofaen!

I andre trimester (uke 13-27) vises de kroppslige forandringene seg tydelig. I denne perioden bruker de fleste kvinner å kjenne seg sterke og friske og lysten til å være aktiv kommer tilbake.

I tredje trimester (uke 28-40) vokser magen og den rette bukmuskelen deler seg i takt med at tyngdepunktet flytter seg fremover. Dette stiller høye krav til ryggen og leder ofte til rygg- og nakkeplager. Derfor er det viktig å trene kjernemuskulaturen (mage og korsrygg).

Mer om trening og graviditet

Hva skjer i kroppen?

Graviditetens ni måneder deles inn i tre tremåneders perioder (trimester).

Trening under graviditet

Hvordan skal du trene som gravid? Ta utgangspunkt i deg selv hvordan du tidligere har trent og hvilken livsstil du har.

Hva og når bør du ikke trene?

De aktivitetene som er nevnt under, stiller store krav til kroppen og med en viss skaderisiko.

Trening etter fødsel

Det er viktig å komme i gang med trening etter fødsel, men som med alt annet er det individuelt når det passer å begynne. Kroppen din har vært igjennom en stor påkjenning så ikke gå ut for hardt.