Trening etter fødsel!

Som med alt annet, er det individuelt når det passer å begynne å trene etter fødsel. Her er det viktig å kjenne etter og ”lytte til” kroppen.

Du vil sannsynligvis ha glede og utbytte av å begynne med gåturer og trene opp din bekkenbunn så snart som mulig etter fødsel. Vi anbefaler å vente med intensiv trening (løp, hopp etc) til du har vært på 6-ukers kontroll.

Generelt kan sier vi at du skal trappe opp din trening på samme måte som du trappet ned ifb med graviditeten. Høye konsentrasjoner av hormonet relaxin kan fortsatt være i kroppen i noen uker etter fødselen og det kan gi en viss ubalanse i leddene, spesielt i bekkenet.

Utenom bekkenbunnstrening anbefaler vi følgende treningsformer de første månedene etter fødsel:

Tips!

  • Tren på en passende intensitetsnivå.
  • Trapp opp treningen gradvis.
  • Bruk en bra og stabil BH, gjerne en med korslagte bånd i ryggen.
  • Det kan være behagelig med ekstra støtte for magen den første tiden etter fødsel.
  • Spis og drikk godt slik at du har nok energi til å gjennomføre treningen.
  • Vær oppmerksom på din holdning og stabiliteten i mage og korsrygg.
  • Avbryt treningen dersom du opplever ubehag eller noen form for smerte.

Les mer om Trening og Graviditet