Derfor bør du trene sammen med noen - SATS
Til sats.no
Fri innmelding + Fri trening t.o.m. 31. august*

Derfor bør du trene sammen med noen

Å trene sammen med noen senker dørstokkmila og er også veldig smart hvis du vil ha fremgang og holde på gode treningsvaner!

SATS
SATS
28. januar 2020

Skulle du ønske du var mer motivert til å trene? Og at det var noen som fikk deg til å yte ditt aller beste på trening hver gang? Skulle du ønske at du klarte å holde på de gode treningsvanene? Vi har løsningen; tren sammen med noen!

Det viser seg at de som deltar på gruppetimer oftere klarer å opprettholde stabile treningsvaner og de trener hyppigere enn andre. Hvordan kan det ha seg at gruppetrening er så effektivt?

Vi har 5 gode grunner til at du bør teste gruppetrening:

1.   Det er morsomt og motiverende å trene sammen med andre

Mange oppgir kjedsomhet som en viktig årsak til at de slutter å trene. Variasjonen mellom våre 120 ulike gruppetimer gjør at du kan få ny inspirasjon hver uke. Ulike instruktører bruker ulike metoder, ulike øvelser og musikk. Og apropos musikk, visste du at det å trene til musikk kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent?

Det er også vanskeligere å skulke treningen når man har en avtale med noen. Det lille sosiale presset er faktisk gull verdt, for det er det som kan gjøre at du kommer deg på trening selv på tunge dager. Mange av våre medlemmer oppgir det sosiale som noe av det viktigste, og mange skaffer seg venner gjennom å trene på faste timer.

Treningsglede skapes rett og slett lettere sammen med andre!

Vil du teste noen morsomme treningsøkter sammen med en partner? Sjekk våre treningsprogram for styrke, kondisjon og yoga challenges med partner!

Visste du at trening gjør deg lykkelig og at det rent biologisk nesten er umulig å ikke være glad etter endt treningsøkt?

Student_2_700x394.jpg

2.   Gir bedre fremgang

Det er vitenskapelig bevist at gruppetrening virkelig virker. Da forskere fra amerikanske Penn State University samlet 25 «stillesittende» personer til 30 uker med ulike former for gruppetimer, var resultatet oppsiktsvekkende.

Etter syv og en halv måned med svette og melkesyre kunne hele 20 av 25 deltagere skryte på seg å ha fullført hver eneste time. Samtlige deltagere hadde dessuten fått lavere fettprosent og kolesterolnivå, samt større selvtillit. Og kanskje den største bonusen: alle som var med i prosjektet hadde blitt aktive mosjonister som prioriterte trening i hverdagen.

Fordelen med gruppetimer er også at du faktisk fullfører hele økta, mens det er lettere å avbryte eller korte ned når du trener alene. De fleste tar i det lille ekstra når man trener sammen med andre og blir sett av en instruktør.

3.   Gruppetrening sørger for variasjon

Det er lett å falle inn i et treningsmønster der man ikke varierer treningen, og da er det lett å miste motivasjonen. Variasjon i treningen vil:

  • Gi deg større motivasjon fordi du gjør forskjellige ting på hver trening.
  • Øke prestasjonen din: har man «grodd litt fast» i vante treningsrutiner er det lett å kjøre samme vekt og intensitet. Varierer du treningen eksponerer du kroppen for andre øvelser og plutselig er man støl på steder man ikke visste man hadde muskler!
  • Minske faren for skader: ensformig trening kan slite på kroppen og gi skader. Variert trening er med andre ord å foretrekke for å unngå slitasjeskader.

Med våre over 120 ulike gruppetimer har du er bredt utvalg å velge mellom. Her finner alle en time som passer – uansett nivå og utgangspunkt; om du vil ned i vekt, bli sterkere eller bare elsker å danse. Med så stort utvalg av gruppetimer vil du også innenfor din favorittkategori finne et stort utvalg av ulike nivå, intensitet, lange økter og korte økter. Visste du for eksempel at vi har 23 ulike yogatimer du kan velge mellom?

Les også: Visste du at hjernen er det organet som sannsynligvis påvirkes mest av fysisk aktivitet? Og at gruppetimer med noe koreografi gjør deg smartere?

4.   Gruppetrening passer for alle!

De fleste av SATS sine gruppetimer er lagt opp for at mennesker med ulik treningsbakgrunn skal kunne delta sammen. Mange er redde for å delta på gruppetimer fordi de tror at denne treningsformen er forbeholdt proffene, men det er en myte. Gruppetimer er for alle!

Gruppeinstruktørens oppgave er å legge opp timen slik at alle medlemmer kan delta. Hos SATS trener nybegynnere ved siden av medlemmer som har deltatt på samme time i 10 år. Du trenger med andre ord ingen forhåndskunnskaper, og du bestemmer selv hvor hardt du skal pushe deg selv.

Les også: Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

5.   Trygt for kroppen – unngå skader

Trening handler om å belaste kroppen, men om du belaster den feil er det fort gjort å skade seg. Trenings- og belastningsskader forekommer hyppigere når du trener for seg selv enn når du trener i gruppe. Det er ikke så rart. Trening er et fag, og når profesjonelle instruktører legger opp og leder en gruppetrening er de opptatt av at alle får til positur og teknikk.

Det finnes mange mosjonister der ute som hopper over et eller flere av de viktige elementene i en treningsøkt. I stedet for å varme opp, hopper  man rett på kondisjon eller tunge vekter.  Eller man trener hard kondisjon først, for deretter å gå på en tung styrkeøkt , da er man ofte for sliten til å tenke på riktig løfteteknikk. Det blir det fort skader av.

En gruppetreningsøkt tar hensyn til de forskjellige stadiene man må gjennom når man trener, proffe instruktører holder øye med teknikken og de som deltar føler seg gjennomtrente og fornøyde etterpå. 

Fikk du lyst til å teste gruppetrening? Sjekk ut alle de ulike timene vi tilbyr og la deg inspirere!

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Trening

Les mer om Trening →