- Kan være redningen for deg som ikke liker å trene - SATS
Til sats.no
Bli medlem

- Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

Men hvordan våger man seg inn i salen?

20. august 2019

Vi må snakke om gruppetrening. Flere som kjenner at tøy og bøy med fremmede sitter litt lengre inne?

Vi synes det er synd at en del er redde for å delta på gruppetimer og tenker at man ikke skal få det til, at mange vil se at man kan gjøre feil, at man er i for dårlig form og så videre. Saken er jo at vi har instruktører på timen for hjelpe, motivere og inspirere deg, de andre medlemmene har mer enn nok med seg selv - og med 120 ulike timer er vi ganske sikre på at du vil finne noe som passer for akkurat deg.

Visste du forresten at de som trener gruppetrening trener både oftere og er enda mer fornøyde enn de som ikke gjør det?

Så hva er det som er så bra med disse timene? Vi er nysgjerrige!

Vi har spurt vår egen ekspert Tonje Kristenstuen, produktutvikler i SATS, ni ulike spørsmål om gruppetrening, og ja, fordommer er så absolutt inkludert.

Helsefordeler ved å trene

  • Økt velvære, føle seg bra (både fysisk og psykisk)
  • Bedre helse
  • Redusert risiko for livsstilssykdommer som f.eks. hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, høyt blodtrykk, enkelte kreftformer, etc.
  • Bedre hukommelse (ved kondisjonstrening)
  • Overskudd i hverdagen til å gjøre de tingene vi har lyst til
  • Bedre humør
  • Mindre utsatt for belastningsskader
  • Forbedret søvn og reduksjon av angst Regulering av vekt
  • Bedre humør og mindre stress Økt selvtillit
  • Forebygging og behandling av atrose Generelt økt livskvalitet

1. Hva er den største fordelen med å gå på gruppetimer?

– Gruppetrening kan være «redningen» for dem som i utgangspunktet ikke liker å trene. Det å ha faste timer man går på skaper rutiner, er sosialt, gir masse energi og det er deilig å ha en inspirerende instruktør som hjelper deg på veien. De som går på gruppetimer tør også ofte å utfordre seg ved å teste ulike timer. Dette skaper variasjon som igjen skaper motivasjon.

2. Noen ulemper?

– Nei.

3. Gruppetrening eller trening alene: Hva gir mest effekt, framgang og ikke minst, gode treningsvaner?

– Den treningen som faktisk blir noe av, er den treningen som også gir mest effekt eller framgang. Sånn sett spiller det ingen rolle om det er gruppe- eller egentrening.

– Når det er sagt, er det i alle fall slik at de SATS-medlemmene som trener gruppetimer er medlemmer lenger, trener oftere og er mer fornøyde med treningssentret enn de som bare trener alene. Derfor kan man kanskje si at gruppetrening skaper mer langvarige og stabile treningssvaner enn egentrening.

Ikke medlem på SATS? Kom i gang med gode treningsrutiner i dag!

Bli medlem

 

Visste du at: SATS har utallige ulike gruppetreningstimer, alt fra dans, styrke og kondisjonstimer i ulike nivåer, sykkel, innendørs løping, yoga og pilates. Rett og slett timer for alle, uansett treningserfaring, form eller treningsmål?

4. Hvem passer gruppetrening for?

– Alle – og da mener jeg virkelig ALLE. Enten det er for å komme i form etter treningsopphold, skade, sykdom eller fødsel, for å trene seg opp til Birken, eller for å svinge med hoftene på Zumba og finne roen med Yoga. Alle kan finne en eller flere timer som passer med vårt fantastiske utvalg. Har du skader eller må ta andre hensyn, si fra til instruktørene på forhånd slik at de eventuelt kan gi noen alternativer underveis.

5. Så det er ingen det ikke passer for?

– I utgangspunktet nei, men det kan selvsagt være noen med større skader som gjør at det vil være fordelaktig å trene kontrollert på egen hånd eller med en Personlig Trener.

6. Hva er den vanligste årsaken til at folk ikke går på gruppetimene?

– Kanskje synes man det er vanskelig å velge hvilken time man skal gå på, man kan ha en del fordommer, eller man kan ha erfaringer fra tidligere som gjør at man ikke vil prøve igjen. Men husk: Du må prøve litt forskjellige timer og gjerne den samme timen to til tre ganger før du bestemmer deg. Alle våre ansatte på senter er tilgjengelig for å hjelpe deg med å velge riktig time også. 

7. Har du noen tips til litt sjenerte nybegynnere (som kanskje føler at de blir stirret på)?

– Snakk med oss! Vi er der for å hjelpe deg og få deg til å ha det bra på SATS. Vår jobb er også å veilede deg inn på riktig time med rett innhold og nivå. Du kan også gjøre research på nettet eller du kan kanskje spørre en venn som går på gruppetimer om de har en morsom og effektiv favoritt time? Og du, ikke vær redd for å bli stirret på. Alle har mer enn nok med seg og sitt.

8. Så det er virkelig innafor å spørre instruktøren om hjelp?

– Definitivt! Instruktøren er der for å hjelpe deg, om det er for å vise alternative øvelser ved skader/plager eller for å forklare øvelsene og timens oppbygging.

9. Er en gruppetrening en «fullverdig» økt?

– Her kan jeg bare snakke for vår del, men hos oss – ja. Her inneholder ALLE timer oppvarming, hoveddel og nedtrapping eller tøying.

Myter om gruppetrening

Kjenner du deg igjen i noen av disse gruppetreningsmytene? Ifølge Tonje Kristenstuen er vi ikke alene med vår lettere gruppetime-angst. Derfor ba vi Kristenstuen liste opp de vanligste - og bekrefte eller avkrefte dem:

«Det er altfor mange trinn og for mye koreografi!»

- Dette kan avkreftes med en gang. Vi har i alle fall utallige klasser som er 100 prosent trinn- og koreografifrie, som eksempel Crosstraining, Cycling, Indoor Running, Pure Strength, Pilates, Yin Yoga og Bootylicious, Prformance™ og Build n´Burn.

«Det er kun damer som trener gruppetimer!»

- Feil! Selv om flertall av deltakerne på gruppetimer er damer, har vi også klasser med en høy andel menn, som eksempel Crosstraining, Cycling, Indoor Running og Prformance™.

«Man må være veltrent for å kunne trene gruppetimer!»

- Feil! Gruppetrening passer for alle uansett form, mål og treningserfaring. Dessuten kan instruktører alltid hjelpe til og gi alternativer, dersom man skulle finne en øvelse eller klasse for fysisk krevende.

«Alle kommer til å se på meg og se at jeg er ny»

- Helt feil. I en gruppetreningstime har alle mer enn nok med seg selv. Som nevnt: Snakk gjerne med resepsjonen og få litt veiledning til hvilken klasse du bør gå på, eller les om klassene på nettet på forhånd. Slik kan du sikre deg at du havner på rett klasse ut i fra dine mål og ditt nivå.

- De finnes dessverre flere fordommer mot gruppetimer, men disse kommer utelukkende fra folk som ikke selv har testet gruppetimer.

Finn gruppetreningen som passer for deg

Les også: Alle hjernens funksjoner styrkes ved fysisk aktivitet

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Trening

Les mer om Trening →