Med en personlig trener får du raskt gode resultater
Til sats.no
Bli medlem

Kom i gang med en personlig trener

Kom i gang med en personlig trener

Få hjelp med å gjøre treningen mer effektiv og motiverende. SATS tilbyr en rekke produkter innen personlig trening slik at du kan komme inn i flyten - uansett hvilke mål og forutsetninger du har.

SATS
SATS
17. april 2018

Å være sin egen treningsmotivator er ikke alltid like lett. Kanskje du sliter med å pushe deg selv til å gi det lille ekstra? Eller gir du litt for lett etter så fort unnskyldningene melder sin ankomst? Da kan veiledning og oppfølging av en personlig trener være løsningen.

Hvorfor trene med personlig trener

  • Du lærer deg riktig og effektiv trening slik at du når målene du har satt deg
  • Du kan få kostholdsanalyse og individuelt tilpassede treningsprogram
  • Du blir nøye fulgt opp gjennom tester og annen dokumentasjon
  • Du blir motivert til å yte maksimalt
  • Å ha en fast avtale med en PT bidrar til at du ikke sluntrer unna
  • Mindre risiko for å pådra seg skader og overbelastninger


Få den hjelpen du trenger

En personlig trener (PT) er en profesjonell treningspartner som effektivt hjelper deg å nå dine mål. En PT har spesialkompetanse innen sitt fagfelt, og er en god motivator som bidrar til at du kan yte ditt beste.

- Først og fremst vil en PT hjelpe deg med å sette treningsarbeidet i system. Det er viktig å starte med en god samtale innledningsvis, slik at PT-en kan legge opp et program basert på ønsket resultat, sier Atle Arntzen, som er ansvarlig for SATS PT-virksomhet i Norge.

En PT kan hjelpe deg med alt fra å komme i gang med treningen til å lage spesifikke program for bestemte mål, for eksempel hvis du ønsker å gå ned i vekt eller løpe et maraton. Under treningsøktene passer PT-en på at teknikken er på plass og at alle øvelser gjennomføres optimalt.

- Mange tenker kanskje at personlig trening i hovedsak handler om hard styrketrening, men en PT kan faktisk bistå med veiledning innen alt fra kosthold og kondisjon, til bevegelighet, mental utvikling og struktur i hverdagen, sier Arntzen.

Les også: Den ultimate guiden til styrketrening

 Effektiv trening med personlig trener. PT

Treningsprogram bygget på behovsanalyse

Innledningsvis gjør PT-en en behovsanalyse. Det vil si at hun eller han spør deg om relevant treningserfaring, eventuelle skader og sykdommer, og om hvilke mål og ambisjoner du har med treningen. PT-en vil ved behov gjøre ulike tester for å kartlegge hvilket nivå du er på nå, slik at treningsprogrammet optimaliseres i forhold til form og målsetting.

- Jeg begynte å trene med en personlig trener for å få hjelp med noen belastningsskader jeg hadde. Noen måneder senere var skadene borte, og nå forebygger jeg ved å gjøre ulike øvelser på egenhånd. Nicoline Lysholm (26).

Dokumentasjon og tester

Med en personlig trener trenger du ikke lure på om treningen du gjør, faktisk gir resultater. PT-en har til enhver tid full kontroll på progresjonen din gjennom detaljert å dokumentere alt fra intensitet, belastning og antall repetisjoner. I tillegg har PT-en mulighet til å gjøre ulike fysiske tester, som å måle kroppssammensetning, bevegelighet, styrke og kondisjon.

PT60 og PT30

For å gjøre det enkelt for deg tilbyr SATS ulike pakkeløsninger innen personlig trening.

Det mest populære produktet er PT60, en 55-minutters time utformet for å omfatte en hel treningsøkt, fra oppvarming til nedvarming. Du kan naturligvis velge å utelate disse delene og i stedet fokusere hele økten på et lengre program. Hvis du aldri før har trent med en PT eller hvis miljøet på et treningssenteret er nytt for deg, er dette produktet å anbefale.

Hvis du utfordres av tidsklemma, vil ha høy intensitet i treningen eller ønsker hjelp til å fokusere på bestemte muskelgrupper eller øvelser, er PT30 et godt alternativ. Økten varer i 25 minutter og passer utmerket hvis du foretrekker å varme opp og ned på egenhånd eller hvis du ønsker å kombinere en gruppetime med en individuell treningsøkt.

Fordeler med PT Duo

  • Du får mer for pengene, sparring og engasjement
  • Ettersom to personer deler på prisen, er det rimeligere
  • Når både en personlig trener og en venn hjelper, pusher og gjør treningen morsommere, er det lettere å finne den lille ekstra motivasjonen som øker treningskvaliteten
  • Når du avtaler et tidspunkt sammen med treningspartneren din, er det mer sannsynlig at treningen blir noe av

Les også: Disse spørsmålene får PT-er ofte

PT Duo. Tren med personlig trener

Trene med andre

Hvis du ønsker personlig veiledning og oppfølging, men foretrekker å trene sammen med andre, kan du benytte deg av tilbudene PT Duo eller BootCamp (5-12 personer).

PT Duo er for deg som vil trene med en personlig trener i 55 minutter sammen med en annen, for eksempel kjæresten eller en venn. En personlig trener veileder og hjelper dere begge under en intensiv PT-økt.

Fordeler med BootCamp

  • Ekstra motivasjon å trene sammen med andre
  • Profesjonell oppfølging underveis
  • Målrettet og variert trening som garantert gir resultater
  • Billigere å trene med andre, koster kun kr 195 per time (introduksjonspris)

Innholdet i en BootCamp kan variere, men hovedmålgruppen er de som enten vil ned i vekt eller ønsker å "stramme opp" kroppen. PT-en skreddersyr innholdet slik at treningen blir optimal med tanke på effekt og deltagernes mål.

Velg en PT som passer deg

SATS personlige trenere besitter ulik erfaring og kompetanse (utdanningsnivå), og for å synliggjøre dette, deles de inn i fire nivåer. På den måten kan du enkelt finne en trener med rett kompetanse for dine behov. Dette innebærer også at prisen justeres for å samsvare PT-ens utdanningen og erfaringen.

- Kjemi er alfa omega, og derfor kan det hende at en PT på nivå 2 passer deg vel så bra som en PT på nivå 4. Her må man rett og slett bare prøve seg fram. SATS stiller høye krav til alle sine PT-er, så uansett nivå, kan du være trygg på at treneren besitter nok kunnskap om personlig trening, sier Arntzen.

Les mer: Fire nivåer av personlig trening

Tren med din PT så ofte du vil

Du bestemmer selvsagt selv hvor mange ganger du vil trene med en PT. Har du aldri gjort det før, anbefales det å prøve minst tre timer før du tar stilling til om det er noe for deg eller ei. Mens mange bruker personlig trener flere ganger i uka, måned etter måned, bruker andre det i ulike perioder av året.

- Hvor mye man bør trene med en personlig trener kommer helt an på hva målet er. Det som uansett kan være lurt, er å definere en tidsperiode ved oppstart. På den måten kan treneren forholde seg til de ukene som er avtalt, og tilrettelegge treningen utfra det, råder Arntzen.

Oppnå målene dine raskere

Det er få ting som er så motiverende som både å kjenne og få dokumentert at man kommer i bedre form. Stort sett alle som trener med personlig trener oppnår resultater raskere enn om de trener alene.

Les også: Tren mentalt for å nå målene dine

- Uansett hvor lite eller mye treningserfaring du har, vil alltid treningen bli bedre når du har en PT til å kvalitetssikre innsatsen, sier Arntzen.

Det personlige møtet med en kompetent trener gjør at du møter opp til trening og yter ditt beste i hver treningsøkt, selv på dager du egentlig kunne tenke deg å gjøre noe helt annet.

- Det beste med å trene med en PT er motivasjonen og variasjonen det innebærer. Ingenting er så kjedelig som å gjøre det samme uke etter uke, fastslår Hans Erik Lange (43), som har gått fra klesstørrelse 3XL til L på litt over to år takket være hjelp fra sin PT.

Vil du gjerne bli sterkere og komme i bedre form? Her har vi samlet mange av våre tilbud for deg som er interessert i styrketrening. 

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Komme i form | Treningsmotivasjon

Trening

Les mer om Trening →