Sett mål for treningen - SATS
Til sats.no
Bli medlem

Sett mål for treningen

Sett mål for treningen

Vi vet at det hjelper på både motivasjon og framgang å definere gode og realistiske mål for treningen. Vi hjelper deg meg noen tips til gode mål.

Julie Hvidsten
Julie Hvidsten
30. juli 2017

For å være sikker på at vi utvikler oss, må vi vite hvor vi skal og når vi skal være der. Det er litt som en GPS, du vet hvor du er og hvor du skal, så finner GPSen veien til målet. Om du ikke vet hvor du skal, risikerer du å aldri komme videre. Du blir bare gående og tråkke i det samme sporet.

Forslag til målsetninger

  1. Skal du gå ned i vekt? I så fall må du bestemme deg for hvor mange kilo og innen når dette skal være nådd. Først da kan du lage en plan.
  2. Vil du bli sterkere? Da må du vite i hvilke(n) øvelse(r) og hvor mange kilo du vil løfte. Når skal du være i mål?
  3. Vil du bygge muskler? Hvor på kroppen? Hvor mye skal de ulike musklene øke i volum innen når? Dette er ting du må tenke over for å kunne måle progresjonen din.
  4. Er målet å øke kondisjonen? Da må du vite om du vil gjøre dette gjennom spinning, løping, ellipse, romaskin eller lignende. Hvordan står det til med kondisjonen i dag og hvor mye bedre skal du bli innen når?
  5. Vil du bli kvitt ryggplagene i arbeidshverdagen? Kanskje det kan hjelpe å komme ordentlig i gang med treningen og få styrket kjernemuskulaturen.
  6. Eller er du som folk flest som bare ønsker å komme i bedre form? Da må du definere hva «å komme i form» betyr for deg. Er det ekstra energi i hverdagen, stramme opp kroppen, gå ned i vekt, øke kondisjonen - hva vil du egentlig oppnå?
  7. Sett deg hårete mål. Målstreken kan være langt frem i tid. Det viktigste er at du har noe å jobbe mot. Husk å feire når du klarer målene, det er viktig å ha noe å se fram til.

Målene bør være S M A R Te

Spesifikt. Jeg skal løpe 10 km på en bestemt tid.

Målbart. Ved hjelp av løpeapper som Runkeeper eller tredemøllens funksjoner kan jeg måle hvor langt jeg løper og hvilken tid jeg bruker på dette. Prøv pulsbelte for å sikre at du trener på rett intensitet.

Ambisiøst. Du skal virkelig strekke deg langt for å komme i mål, og ikke sluntre unna øktene mine fordi du ikke har lyst en dag.

Realistisk. Mange har klart dette før deg, så det er absolutt mulig å komme i mål så lenge du jobber hardt nok.

Tidsbestemt. Du vet akkurat hvilken dato du skal nå målet Dersom du trenger hjelp og veiledning har du mange personer på sentrene våre som er kan hjelpe deg med tips til gruppetimer som passer dine målsetninger, eller timer med personlig trener.

Vi gleder oss til å hjelpe deg.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon

Trening

Les mer om Trening →