Trening og motivasjon - Slik setter du mål for treningen
Til sats.no
Bli medlem

Sett mål for treningen

Sett mål for treningen

Finner du frem til den virkelig indre kjernen i ditt mål for treningen din skal det mye til for å stoppe deg! Få gode tips til riktig målsetning her!

SATS
SATS
11. desember 2021

For å være sikker på at vi utvikler oss, må vi vite hvor vi skal og når vi ønsker å være der. Det er litt som en GPS, du vet hvor du er og hvor du skal, så finner GPS'en veien til målet. Om du ikke vet hvor du skal, risikerer du å aldri komme videre. Du blir bare gående og tråkke i det samme sporet.

Forslag til målsetninger

  1. Ønsker du å gå ned i vekt? I så fall må du bestemme deg for hvor mange kilo og innen når dette skal være nådd. Først da kan du lage en plan. 
  2. Vil du bli sterkere? Da må du vite i hvilke(n) øvelse(r) og hvor mange kilo du vil løfte. Det kan være lurt å få hjelp av en PT, om du er nytt SATS-medlem kan du benytte din gratis PT-time. PT´en kan hjelpe deg å finne riktig mål, din såkalte 1 rep max - altså maks vekt du kan løfte én repetisjon av en øvelse.
  3. Vil du bygge muskler? Hvor på kroppen? Hvor mye skal de ulike musklene øke i volum innen når? Dette er ting du må tenke over for å kunne måle progresjonen din.
  4. Er målet å øke kondisjonen? Da må du vite om du vil gjøre dette gjennom spinning, løping, ellipse, romaskin eller lignende. Hvordan står det til med kondisjonen i dag og hvor mye bedre skal du bli innen når?
  5. Vil du bli kvitt ryggplagene i arbeidshverdagen? Kanskje det kan hjelpe å komme ordentlig i gang med treningen og få styrket kjernemuskulaturen.
  6. Eller er du som folk flest som bare ønsker å komme i bedre form? Da må du definere hva «å komme i form» betyr for deg. Er det ekstra energi i hverdagen, stramme opp kroppen, gå ned i vekt, øke kondisjonen - hva vil du egentlig oppnå? Finn ditt "why".
  7. Sett deg hårete mål. Våg å drømme stort! Målstreken kan være langt frem i tid. Det viktigste er at du har noe å jobbe mot. Husk å feire når du klarer målene, det er viktig å ha noe å se fram til.

Målene bør være S M A R Te

Les videre for å lære hvordan du setter deg SMARTe målsetninger!

Spesifikt. Jeg skal løpe 10 km på en bestemt tid.

Målbart. Ved hjelp av løpeapper som Runkeeper eller tredemøllens funksjoner kan jeg måle hvor langt jeg løper og hvilken tid jeg bruker på dette. Prøv pulsbelte for å sikre at du trener på rett intensitet.

Attraktivt. Målet er noe du virkelig ønsker deg, noe du er villig til å strekke deg langt for å nå. Det er så viktig og så attraktivt for deg å komme i mål at det å sluntre unna øktene fordi du ikke har lyst en dag er helt utelukket. Til det er målet og belønningen som venter altfor viktig for deg.

Realistisk. Mange har klart dette før deg, så det er absolutt mulig å komme i mål så lenge du jobber hardt nok.

Tidsbestemt. Du vet akkurat hvilken dato du skal nå målet. Dersom du trenger hjelp og veiledning har du mange personer på sentrene våre som er kan hjelpe deg med tips til gruppetimer som passer dine målsetninger, eller timer med personlig trener.

Hold deg til planen - selv når det kommer hindringer

For det kommer til å komme hindringer. Plutselig skjer det mye annet i livet ditt, det er aktiviteter for ungene, det er en hektisk periode på jobb eller med studier, dere skal pusse opp hjemme eller kanskje har du vondt et sted? Ikke gi opp! Dette er bare små fartsdumper på veien mot målet. Vær fokusert, og i stedet for å gå i kjelleren over ikke å ha trent en uke skal du gyve løs på neste uke etter planen. Ikke kompenser for en tapt treningsuke med å trene dobbelt neste uke. Slapp av, snart er du inne på sporet igjen.

Og du? Rent biologisk er det faktisk nesten umulig å ikke bli glad etter en treningsøkt. Noe å tenke på når beina er tunge som bly og du helst vil bli i sofaen; du kommer gladere hjem fra trening, vi lover!

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Treningsmotivasjon

Trening

Les mer om Trening →