6 tips på mat og snacks i skibakken
Til sats.no
Bli medlem

6 tips på mat og snacks i skibakken

6 tips på mat og snacks i skibakken

Vinterferien nærmer seg med stormskritt og med det kommer dager med både nedover- og bortoverski. For å orke en hel dag ute med ski på bena er det viktig å få i seg energi. Her gir vi deg seks tips på mat og snacks som passer i sekken eller i jakkelommen.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
20. februar 2018

For å orke en lan dag i skisporet eller i bakken behøver vi energi- og næringsrik mat som er lett å ta med og holder seg godt. Maten skal også være god kald, kunne spises uten bestikk eller drikkes fra termos.

Her kommer 6 mattips som passer perfekt som turmat:

1. Salte nøtter med tørket frukt og bær

Salte nøtter inneholder nyttige fettstoffer og protein, og gir oss et tilskudd på salt som vi trenger på lange turdager. Frukt og bær bidrar med karbohydrater som trengs for å orke å være ute en hel dag. Varier mellom tranebær, rosiner og tørkede aprikos. Perfekt som mellommåltid!

2. Suppe

På en lang utedag kan det være både godt og smart å få i seg en lettvint lunsj. Lag denne lettlagde tomatsuppe eller purre- og fennikelsuppe, og hell den på en termos. Vi lover at det blir suksess, også barna vil elske disse!

3. Lefse med smøreost og gressløk 

Spis denne som mellommåltid eller lunsj sammen med varm suppe. Ta et godt lag smøreost på og strø over litt gressløk. Rull sammen i plast og putt i ryggsekken eller skijakken.

4. Rawfoodball

Energi- og næringsrikt mellommåltid, som i tillegg er kaldt. Om du vil lage dette selv finner du oppskrift på cashewball med lime og lakris blant våre oppskrifter – nyttige fettstoffer, protein og karbohydrater!

5. Energibars 

Perfekt å ta med i sekken, gir deg energi som holder lenge. Du kan lage de selv eller kjøpe ferdig fra butikken (du finner dette i vår shop).

6. Varm sjokolade

Når vi er aktive må vi fylle på med væske. Den beste kombinasjonen er når drikken ikke bare slukker tørsten, men også fyller på med de næringsstoffene kroppen behøver. Varm sjokolade inneholder både proteiner og karbohydrater, og er en optimal drikk etter en kald vinterdag med ski på beina. Ta med på termos og nyt den varme drikken etter en lang dag i bakken eller i sporet.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Mat og helse

Les mer om Mat og helse →