Til sats.no
Bli medlem

Slik får du nye, sunne vaner

Slik får du nye, sunne vaner

Er du motivert til å finne en sunn livsstil som fungerer i hverdagen? Vi hjelper deg med å etablere sunne og gode vaner.

Kristine Symreng, dietist
Kristine Symreng, dietist
16. oktober 2017

Har du forsøkt mange slankekurer, og stolt på såkalte helseeksperter som gir deg trendy dietter helt uten dokumentasjon og bevist effekt?  Da har du sikkert også opplevd at vekten går raskt opp igjen, og du er tilbake til start. Her får du en enkel guide til hvordan du kan forandre livsstilen en gang for alle.

Hva er din største uvane?

De fleste av oss vet allerede hva vi burde forandre på. Og det er vanligvis ikke alt. Tvert i mot, du gjør sikkert allerede mye riktig. Spør deg selv hva som er din største last. Og begynn med den livsstilsforandringen som vil gjøre mest nytte.

Hvis du for eksempel småspiser godteri eller annet som ligger i skapet om kvelden, kan det være et bra sted å begynne. Ofte spiser vi om kvelden av ren vane eller rastløshet. Når vi begynner å bli trøtte ut over kvelden, er det lett å falle for rask energi som finnes i sukker- og fettholdige matvarer.

Unngå å ha søtsaker liggende. Fyll skapet med næringsrik snacks du kan spise med god samvittighet

Det er lettere å begynne med en god vane enn å slutte med en dårlig. Bytt derfor heller ut de mindre bra vanene dine med nye, sunne alternativer. Kanskje kan du drikke en kopp te i stedet, eller skjære opp litt frukt i biter?

8 tips til sunne vaner

Begynn dagen med noe som er bra for helsen

Det kan for eksempel være en morgentur eller lettere styrketrening etterfulgt av en næringsrik frokost. Å begynne dagen med gode vaner gjør at du føler deg flink og vil fortsette dagen i samme spor.

Spis mye grønt

Frukt og grønnsaker er noe av det sunneste vi kan spise. La hvert måltid inneholde noe grønt, og varier mellom ulike typer. Ha paprikaringer på brødskivene, spis en pakke cherrytomater som mellommåltid, eller fyll ut matpakken med frosne erter. Du trenger ikke bli veganer på heltid, bare øk mengden grønt i kostholdet, så får du en helsegevinst som er bra for både deg og miljøet.

Les også: 10 matvarer du bør spise hver uke

Lag mat fra bunnen av

På den måten slipper du å bekymre deg for unødvendige tilsetningsstoffer, og du vet nøyaktig hva du får i deg. Det tar som regel ikke lenger tid å steke en kylling- eller laksefilet enn det tar å steke ferdigkjøpte kjøttkaker. Spis sammen med en salat av ulike grønnskaper med tyggemotstand samt fiberrike gryn som byggryn, mathvete, mathavre, fullkornsbulgur eller quinoa.

Drikk vann til maten og mellom måltidene

Drikk gjerne først og fremst vann. Vann er et viktig næringsmiddel, samtidig som det ikke gir oss noen kalorier. Du trenger ikke overdrive vanndrikkingen. Hvis du må tisse hver eller hver andre time, drikker du for ofte. Urinen skal være lysegul, da vet du at du drikker passe mye.

Bli kvitt søtsuget

Spis frukt eller noe proteinrikt hvis du blir sugen på noe godt. Lær deg å nyte søtsmaken fra naturen, og fjern unødvendig sukker i kostholdet. Og igjen, ikke ha mat du ikke vil spise, tilgjengelig. Verken hjemme, på jobben eller i bagen.

Les også: Slik blir du kvitt søtsuget

Velg naturellprodukter

Det vil si matvarer som ikke er tilsatt sukker. Det gjelder først og fremst brød, yoghurt og müsli. Les innholdsfortegnelse. Det som står først på ingredienslisten, er det mest av.

Varier treningen

Det beste er at en treningsuke inneholder både styrke, kondisjon, balanse og bevegelighet. Prøv ut ulike treningsformer, og finn ut hva som passer for deg. Trening skal være morsomt og givende.

Spis og sov til regelmessige tider

Kroppen har godt av regelmessighet, og vi vår de beste forutsetningene for å roe oss ned og restituere oss.

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Komme i form

Trening

Les mer om Trening →