Når kommer egentlig treningsgleden - SATS
Til sats.no
Fri innmelding + Fri trening t.o.m. 31. august*

Når kommer egentlig treningsgleden

Hvis du står der i gruppetreningssalen og lurer på når treningsgleden skal komme er det kanskje på tide å stille seg spørsmålet: hva synes jeg egentlig er gøy å drive med?

SATS
SATS
23. desember 2019

Personlig trener Lotte Skullerud.jpg

Lotte Skullerud, personlig trener ved SATS Ullevål Stadion, har ett viktig hovedfokus når hun skal gi andre tips om trening:

- Finn noe du synes er gøy, en aktivitet du liker og gleder deg til – så kommer treningsgleden helt av seg selv!

Lotte har vært personlig trener i flere år og erfarer at de som lykkes med treningen sin er de som finner veien mot målet gjennom treningsglede.

- Hvis ikke trening er morsomt og lystbetont, vil man stadig finne på unnskyldninger for ikke å trene. Finner du derimot en treningsform du liker, skal det mye til for at du dropper trening.

Les også: Derfor er vi late

Hvordan finner man ut hva man liker?

Det er enkelt å fortelle andre at de skal finne noe de liker, men hva om du bare ikke har peiling på hva du egentlig liker av aktiviteter? Mange opplever at det nesten blir for mye å velge mellom: gruppetimer som får opp pulsen, gruppetimer som får ned pulsen, sykkeltimer, dansetimer, personlig trenere og ikke minst egentrening med et stort utvalg av apparater som i seg selv er nok til å få pulsen til å stige.

Les også: Slik lurer du hjernen til å elske trening

Klarer hjerneforsker Ole Petter Hjelle å overbevise deg på tre minutter om å trene idag? Lytt og test her!

Lotte anbefaler og oppmuntrer deg til å våge å prøve noe nytt. I stedet for å tenke på hva treningen skal gi av effekt, er det viktigere å teste litt forskjellig for å se hvor ditt treningshjerte banker hardest.
Lotte brukte selv tid på å finne treningsgleden, etter at hun sluttet med dans i en alder av 18 år.

- Dans var min idrett, der lå min lidenskap. Da den forsvant sluttet jeg med all aktivitet før jeg innså at jeg måtte gjøre noe. Jeg prøvde mye forskjellig, men det var først da jeg åpnet døren til en Zumbatime at jeg kjente at treningshjertet mitt svulmet igjen!

Les også: Vær deg selv og tren det du vil!

-Denne gangen skal jeg få det til!

Noen ganger er skamterskelen like stor som dørstokkmila. Denne snikende skamfølelsen over ikke å ha fått det til før: «Jeg begynte jo med skikkelig høy motivasjon i januar i fjor, og så klarte jeg ikke opprettholde treningen i to måneder engang!» Lotte skulle ønske flere klarte å kvitte seg med denne skammen som hindrer dem i å prøve på nytt:

- Det er jo ikke sånn at du kun får to forsøk! Det finnes mange grunner til at du ikke fikk det til sist, men ikke lås deg fast i det. Fortell deg selv at du heller kan bruke erfaringen fra sist til å lykkes denne gangen.
Nøkkelen til endring ligger hos deg selv. Noen ganger er det en tøff erkjennelse, og det kan være vanskelig å komme seg videre fra erkjennelse til handling. Men klarer du det, igjen og igjen, har du klart å etablere en ny vane og en fast treningsrutine som sørger for kontinuitet.

- Tenk så kult det egentlig er å gruse din egen motvilje mot å trene! Vaner er vanskelig å endre, og det tar tid å skape nye, varige vaner. For hver gang du kommer deg på trening styrker det deg både fysisk og mentalt.

Lotte.jpg

Lyst på en skikkelig effektiv treningsøkt som passer alle nivå? Sjekk ut våre crosstraining-program for nybegynnere!

På SATS sørger vi for at alle nye medlemmer får god informasjon om vårt brede treningstilbud, og alle nye medlemmer får også en time med personlig trener inkludert i medlemskapet. Dette gir deg en fin introduksjon til treningssenteret, til trening og til ikke minst til deg og hva treningen kan gi deg.

Er du ny på treningssenter? Sjekk ut hvordan du bruker de mest vanlige apparatene våre!

Lottes fem tips til å finne treningsgleden

  1. Finn noe du synes er gøy
    – Dette er det viktigste punktet! Våg å prøve forskjellige gruppetimer, tren med en personlig trener eller forsøk deg på egenhånd. Har du det gøy på trening trenger du nesten ikke noe annet for å opprettholde en god treningsrutine.
  2. Finn ut hva som motiverer deg til å trene
    – Er det for å bli sterkere, er det for å kunne klare å holde følge med aktive barn, er det for å kunne klare å løpe fem kilometer uten å stoppe?
  3. Finn deg en treningspartner
    – Del treningsgleden med noen, og ha en som kan pushe deg de dagene der du kjenner det er tungt å motivere seg for å trene.
  4. Kommet deg på trening? Da er det der du er!
    – Vær tilstede på trening, ikke tenk på ting du heller burde eller skulle gjort.
  5. Ikke vær redd for å spørre – I motsetning til ubemannede treningssentre, har SATS ansatte som er der nettopp for å hjelpe deg. Ikke vær redd for å spørre om det er apparater du ikke vet hvordan du skal bruke, gruppetimer du lurer på eller kanskje du vurderer å trene med en personlig trener? Vi er så glad for å hjelpe deg – vi brenner jo for at alle skal finne treningsgleden!

Se vårt utvalg og sett sammen ditt eget medlemskap!

Bli medlem

Trening

Les mer om Trening →